2014. október 14., kedd

Debreceni terek és szökőkutak

Az, hogy a gondolataimat a címben jelzett témában rendezzem, egy ideje foglalkoztatott, de végül a debreceni Leonardo Ló körüli polémia kapcsán szántam rá magam, hogy ebből valamit meg is fogalmazzak. Csak azokról írtam le a benyomásaimat – a teljesség igénye nélkül -, amelyek a mindennapjaimat nagyobb gyakorisággal érintik, ezek a Főtér, Déri tér, Egyetem tér, a Fórum előtti tér, a MODEM előtti tér, Petőfi tér, Nagyerdei park. Ezekkel ritkábban vagy sűrűbben kapcsolatba kerülök.
A Petőfi térrel inkább csak a látvány erejéig, buszból, villamosból - nem vonz különösebben, messze van és nincs se mozgalmassága, sem intimitása.
A Déri tér a város legszebb tere. A Múzeum előtt négy bronz Medgyessy szobor, előttük mini vízesés. A süllyesztett, gondozott park közepén sétány padokkal, a sétány mentén fák. A park bejáratánál két bronz Medgyessy nőalak, a tér bal oldalán Móricz kőből, szintén Medgyessy, jobb oldalon a tér egyetlen nem Medgyessy szobra, Debreczeny Tivadar Merengője. Jó a park mellett elmenni, és nyugtázni a szépségét, de üldögélésre itt sem vágyom – talán a szabályosan, középen elhelyezett padok, és a terület süllyesztett helyzete az ok, de itt is kirakatban érzem magam. Meg aztán nem cél. A cél beljebb van, a városban, a lakás kijjebb, a kettő között a Déri tér. Mint amikor az ingaóra nyelve középre ér, és tovább lendül jobbra vagy balra.
Helyzetét tekintve hasonló a MODEM előtti tér. Bár itt az épület maga is elég gyakran cél - a MODEM, vagy a másik bejáratnál a Kölcsey, bennük rendezvények és kiállítások. A tér maga csak akkor állít meg, ha a rendezvény éppen ott van, vagy valami különös látnivaló van, mint A LÓ volt, vagy a jégszobrok.

A Fórum előtti téren viszont gyakran leülnek az emberek. Ami a Fórumot illeti, vannak, akik haragszanak ezekre a nagy bevásárlóközpontokra – én nem tartozom közéjük. Az emberek jönnek-mennek, vásárolnak, étkeznek, télen melegszenek, nyáron hűsölnek, egymással találkoznak, beszélgetnek, vagy épp csak köszönnek. Lehetne persze szebb, esztétikusabb, mert nem egy építészeti csoda, kétségtelen. A férjem szerint agyonnyomja a teret, ami lehet, hogy igaz, mégis, ez a nyüzsgő konglomerátum, szemben a Roncs kocsmával, háta mögött a Nagypiaccal, biztosítja a tér életét. Mert a tér él, használják az emberek. Leülnek, beszélgetnek, vagy éppen veszekednek és kiabálnak, mindig történik valami, és mégis, a harsánysága ellenére „el is bújhat” az ember, az ülőhelyek úgy vannak kialakítva, hogy szabálytalan barátságossággal követik egymást, vannak zugok is, amelyek nem igazi zugok, de az elhelyezésük miatt - mondjuk egy fa alatt, vagy két leander bokor között - a rejtőzködés képzetét adják. A tér Fórumhoz közeli oldalán elhelyezett méhkaptár alakú kerámia felületeken barátságosan csordogál a víz.

Az Egyetem tér „ francia kertek mintájára készült, nyírott bokrokkal és sövényekkel díszített park”. Nagy park. A körülötte nevelt magas sövény beszögelléseiben lévő szobrok, amelyek nevezetes férfiúkat ábrázolnak, és a térrel szemben a teret határoló intézmény komolyságát hivatottak biztosítani, nem érdekelnek különösebben, de azért szervesen a térhez tartoznak, míg a tér közepén, a két lépcsős szökőkutas vízmedence körül elhelyezett szobrok kimondottan irritálnak. Mindegyik valamilyen természetellenes pózba merevül, és olyan, mintha bele akarna esni a vízbe. De a szobrokat leszámítva nagyon szeretem ezt a teret. És nemcsak azért, mert szorosan kötődik a fiatalságomhoz. Szeretem a nagy méreteit, a gondozottságát, a szökőkútjait, a kavicsos utat, pedig belemegy a kavics az ember cipőjébe, szeretem a sövénybe elrejtett, és a tér közepén elhelyezett padokat, a nappal barátságos mozgalmasságát. A tér egyik oldalon nyitott, és lépcsők vezetnek fel az egyetem előtti aszfaltozott térhez, amit az egyetem zár le. A park rendezett és átlátható, mégis olyan a térélmény, hogy el lehet veszni benne. Este/éjjel meglehetősen gyér a kivilágítás, ezért ilyenkor nem biztonságos.

A két, sok vitát kiváltó teret hagytam utoljára.
A Főtér nem szerves része Debrecennek. Mégis hiányt pótol. Amíg nem láttam, nem hittem el, hogy Nagyvárad szebb. Annyira szerettem Debrecent, hogy nem akartam meghallani. Aztán, amikor eljutottam, megállapítottam, hogy tényleg szebb. Igazi nagyváros, a csodálatos, régi főterével, ahhoz képest Debrecen csak falu. Szegednek is van központi tere. Debrecennek nem volt. Ezen próbált enyhíteni az erőszakosan kialakított főtér. Azért mondom, hogy erőszakosan, mert egyrészt tönkrevágta a közlekedést (ez a gond nagyrészt megoldódott a második villamos vonallal), másrészt lerí róla, hogy mesterségesen odaerőltetett képződmény. Mégis kellett. Belakják, használják az emberek. Minden esztétikai fogyatékossága és eklektikussága ellenére a célnak megfelelően működik. Vitatkoztunk sokat a szökőkutakon is. Az egyik egyszerű, talán túlságosan is. Inkább csak a fényes mozaikja miatt szeretem. A másik sokat akar. Nyilazó magyarok, főnix madár, körben este/éjjel világító színes üveg- oszlopok. Sokan haragszanak rá, azt mondják, giccses. A magam részéről olyan érdekesnek és változatosnak találom a vízfelületet, hogy az emlegetett kifogásokat észre sem veszem. Ha működik, a nyilazó magyarok is csak felsejlenek a vízfüggöny mögött, mintha felsejlene a múlt. Ha nem működik, én sem lelkesedek érte, de ha működik, akkor nagyon szeretem.



A Nagyerdő megváltozott. Elveszítette régi természet közeli állapotát, egy óriási városi park lett. A barátságos, de tönkrement Békás tó helyén rendezett, nagy vízfelületet alakítottak ki, három kehely formájú, alulról megvilágított szökőkúttal. Ezek ugyan inkább valók egy luxusvilla udvarára, mint a nagyerdei tó közepébe, de a víznek, és az alacsony peremű fahídnak lehet örülni. A régi csónakázó tavat is rendbe tették. A területe kb. felére csökkent a stadion miatt. Abban is van egy óriási szökőkút, ami csak este működik. Látványos, talán túlságosan is - az óriási égbeszökő vízsugár azért hat az emberre. Szép lenne az óriási legyezővé alakított vízsugár is, ha a rávetített fényreklámokkal nem rontanák el. Nappal, amikor nem üzemel a szökőkút, kis kőkockákon járhatnak a tóban a gyerekek, ez viszont barátságos és ötletes. A sétálóutak egy részét szürke aprókővel töltötték fel, a férjem pl. utál rajta járni, de látványnak nem rossz.
Megnyitás után a „felújított nagyerdőt” birtokba vették az emberek. Lehet fanyalogni, mégis, úgy tűnik, a parkká alakított nagyerdő óriási tömegeket vonz. A Főtér mellett második társadalmi centrumként funkcionál.



furim

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése