Nehéz éjszakára
számított a nappali hőség miatt, de szerencséje volt.
Olvasott még, lefekvés után. Érdekelte a könyv témája, egy uralkodó élete,
intézkedései, amiket a könyv szerzője is nagyra értékelt. Egy hosszú regnálás
során megszabni egy ország életét, az bizony komoly teljesítmény egy vezetőtől,
egy letűnt korban is, vélekedett.
Szerette olyan
résznél abbahagyni az olvasást, amikor rájött az álmosság, ahol egy fejezet
lezárásra kerül. De most túl sok volt még hátra a megkezdett szakaszból. Ezért
berakta a könyvbe a lányától ajándékul kapott könyvjelzőt, lekapcsolta a
lámpát, és máris aludt.
A munkahely
hasonlított arra, ahol korábban dolgozott, csak az életkora nem felelt meg az
akkorinak: fiatalabbnak tűnt annál, mint ahány éves volt, amikor ott, az
egyetemi tanszéken tanársegédkedett. Járt nála egy ismeretlen kolléga, valaki a
karról, és kérte tőle a cikket vagy inkább tanulmányt, amit ő, ígéretéhez híven,
kikeresett az iratai közül, majd vitte a megadott oktatói szobába.
Belépéskor csodálkozásféle
fogta el: ismerős is volt a hely meg nem is. Abban nem kételkedett, hogy
ugyanabban az épületben van, ahol a tanszéken maga is dolgozott, és ahol az
oktatói szobák berendezése mind hasonlított egymásra, függetlenül attól, hogy
természettudománnyal foglalkozó szakterület traktusában jár, vagy bölcsészkari
szakma könyvei voltak elhelyezve a falak mentén kialakított vitrinekben. Az
épület, kívül-belül, maga volt a tökéletesség.
A feltűnő és
szokatlan a sok szobor volt, a könyvszekrények tetején, szabályos rendben,
kimért távolságra egymástól. A kollégát az egybenyíló szobák egyikében, a
harmadikban találhatta meg, bár a neve azon az ajtón szerepelt, ahová
benyitott. A közbeeső helyiségben pedig egy életnagyságú szobor állt.
Ez ledöbbentette.
Már a polcok
szobraira is rácsodálkozott, mert a fejek kiképzése el kellett, hogy
gondolkodtassa. Festett fejek voltak, nem bronzból öntöttek, mint várható lett
volna a mell rész anyaga alapján.
Aztán, a
festettség mellett a portrék nagysága, illetve az említett felületi kiképzése
lepte meg, ami különös megjelenést adott a fejeknek és kifejezést az arcoknak.
És ez a különösség az álló alak fején volt a legfeltűnőbb és legmeghökkentőbb.
Az állattani
tanszéken kitömött állatokat látott, és az ásványtan vitrinjében, elsős korában,
egy mamut fogát csodálták meg az üveggel fedett táróban, emlékezett.
Azt is tudta,
hogy az orvosok mindenféle szemléltető eszközöket használnak, amelyekben
konzerváló folyadékban őrzik a testrészeket, és volt emléke szétszedhető emberi
testről, amin a szervek elhelyezkedése volt tanulmányozható.
Ez az álló szobor
biztos, hogy nem ilyen céllal nyert itt elhelyezést, jött a nyilvánvaló felismerés.
Egy irodalmár vagy egy történész, egy társadalmat elemző egész alakos mása nem
nagyon tehette lehetővé a műhelyébe – a gondolataiba – való betekintést, volt a
magyarázata a különös jelenségre és a saját észrevételeire illetve
társításaira.
A köztéri
szobrokról tudta, hogy azok az emlékezés helyei.
A nagy
spanyol-francia festő fényképei egy időben annyit szerepeltek a tudósításokban,
hogy idővel a tekintetét is fel tudta idézni. Az igazi csodálkozást viszont az
egy vonallal készített rajzai keltették benne, amikről rögtön az a dallam
jutott az eszébe, amit a Zeneakadémián játszott a világhírű hegedűs, végtelenül
egyszerűen, Kodály módszerének, az énekelve tanításnak a dicsérete után, azt
mintegy bemutatva a játékával.
De ez az álló
alak, ezzel a különleges fejjel, ez olyan hatást tett rá, hogy le sem vette
róla a szemét, és szinte csak mellékesen figyelt arra, ami az idejövetelének a
valódi oka és célja volt, tudniillik a tanulmánya átadására.
Ez a tanulmány
ügy sem volt egyszerű, úgy különben. Nem számított rá, hogy valaha is érdekelni
fog bárkit a munkája, azok után, hogy elkészítette, és betette az íróasztala
oldalsó fiókjába.
A kérdésre, hogy
hogyan szereztek róla tudomást illetékesek, nem is nagyon kereste a választ.
Emlékezett a
Tudományos Diákkörre, amikor a központi rendezvényről hazafelé jövet, a vonaton
értesült dolgozata értékeléséről, teljesen váratlanul. Felolvasta a szekcióban,
és nem történt semmi ezt követően.
Milyen magyarázatot
találhatott volna most a hírre, hogy így értékelik a tanulmányát? És mire jutna, ha azt próbálná kideríteni,
hogy honnan is jött az érdeklődés az írása iránt, egyenesen odáig, hogy annak a
szakmai periodikában való megjelentetéséről is értesítették?
Amikor átadta az
irattartóba tett szöveget, akkor a kolléga azzal a váratlan kijelentéssel állt
elő, mi több, már nyújtotta is felé a valamit tartó kezét, hogy „három dollárt
fizetek érte, és most azonnal”.
A képtelenségek
képtelensége volt immár ez az egész helyzet, villant át rajta, kezdve a
tanulmány megjelentetésével, folytatva a szobrokon, majd az álló szobron és
annak arcán, és befejezve ezzel a fejleménnyel, amit ez a felajánlott díj jelentett.
Az ámulat azzal
érte igazán, hogy a pénzt érmében adta a kolléga, ráadásul valamilyen súlyos
fémből készült pénzekben, amikről rögtön nagyapja ordója jutott eszébe. Arról
lereszelte a szövettartó fület, még gyerekként, hogy lehessen vele lyukra
dobást játszani, és a barátok irigykedhessenek, hogy Ferenc József császár
koszorús feje milyen jól mutat az érme egyik oldalán.
Hitetlenségében
meg akarta nézni a pénzeket, hiszen mégis csak a munkája ellenértékéről volt
szó, miközben átfutott rajta, hogy a szakmai értékelés vajon hová fogja
helyezni ezt az elaborátumot, és akkor a figyelmét az kötötte le, hogy az egyik
fémnek milyen szokatlan alakja van. Nagy volt, és egyáltalán nem kerek.
Egy hatalmas
pallost ábrázolt, illetve maga volt a rettenetes fegyver, ami mögött állt egy
alak, akinek a kezeit jól ki lehetett venni a markolaton, és aki a lábait
hegyek oldalán vetette meg, teste körvonalai pedig éppen csak kilátszottak a
penge mögül, annak széleinél.
Mindez akkora
méretben, hogy alig fért el a tenyerében.
Milyen pénz lehet
ez? – futott át rajta, miközben folyamatosan azon törte a fejét, hogy a
szobában álló alak tekintete, az arca vonásai azt a képzetet sugallják neki,
hogy nem akárkiről készítették azt a szobrot. Ahogy az is eszébe jutott, hogy
akik itt élnek vele egy térben, és naponta láthatják, azok nem átlagos kegyben
részesülnek, és szerette volna tudni, hogy ez a kiváltságos helyzet milyen
előnyt is jelent ezeknek a kiválasztottaknak.
Arról nem is
szólva, hogy igazán arra lett volna kíváncsi, hogy az, akiről mintázták az
alakot, az hogyan is alkotta meg a maga hatalmas művét, aminek elismerése
lehetett ez a majdhogynem felmérhetetlen hatású szobor.
Arra ébredt, hogy
gyorsan el kell látnia a szükségét, mert egy éjszaka után a természet
ellenállhatatlanul szólítja az embert ebbéli teendője elvégzésére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése