Láttam, láttam (lappantyút) …
A kortárs magyar drámairodalomban pazar szöveg
foglalja már a Találkozás címet,
nekem most valami egyebet kellett találni. Pedig a DESZTII igazi nagybetűs
Találkozás volt. Ez a lánynevű fesztivál már nevében is mutatja szervezőinek
játékos viszonyulását az élet - egyébként számukra is – komoly feladataihoz. A
Debreceni Egyetemi Színházi Találkozó, reményeink szerint nevében még sok-sok
I-re fog végződni, idén rendeztük meg a II. kiadást. A DESzínház folyamatos, mindennapos munkája
mellett, évi egy nagyrendezvény létrehozását tűzte ki célul, mikor először
megkereste Kukla Krisztián igazgató urat a MODEMben. Ugyanis, számba véve Debrecen
város e célra alkalmas tereit, a MODEM maradt az egyetlen, ahol a szerénynek
sem mondható működési költségből gazdálkodó egyetemi színházat, mint szegény rokont,
befogadták. És ez a nagyvonalú gesztus olyan sajátságos atmoszférájú, inspiráló
teret biztosít az előadások számára, mely ugyan nélkülözi a profi színházak
felszereltségét, cserébe azonban megtermékenyítően hat a benne játszók alkotó
fantáziájára. Csak reménykedni tudunk
abban, hogy az együttműködés mindkét fél számára hozott a konyhára, na nem
anyagi értelemben.
Idén október 16-18 között került
sor a rendezvényre, ahová nem csak az ország más egyetemi színpadainak néhány
produkcióját hívtuk meg. Programon szerepelt egy vér profi Klamm háborúja (Pál Hunor, Csokonai Színház), egy színházelméleti
előadás angol nyelven (Steve Fisher Fulbright professzor), nyílt tréning Illyés
Lénárd és Formanek Csaba vezetésével, hogy először a nem egyetemi színházak
produkcióit említsük.
Ami pedig a találkozások hosszú sorát illeti, folytassuk kronológia szerint: a
helyzet természetéből fakadóan, elsőnek egy hazai produkcióra kellett, hogy sor
kerüljön, hiszen a debreceniek mozogtak a legotthonosabban a felkínált térben.
Az éppen aktuális Birkás Ákos kiállítás képei között kellett elhelyezni a DESzínház
Víg Karma Társulatának (ahogy minden résztvevőnek is) Nyilas Misi Eksztázis című előadásukat, amely ugyan
megvalósításában a fizikai színház eszközeit használja, igen fontos szerepe van
Halmi Gábor író-rendező drámaszövegének. A szöveg finom szövedéke a magyar
irodalom nagy klasszikusainak olykor többszörösen kifordított, átértelmezett
szólamtöredékeinek, melyek a bravúrosan végrehajtott mozgáselemekkel
szinkronban, hivatottak újragondolásra felkínálni olyan kérdéseket, melyek a ma
kamaszait (és a velük kapcsolatban álló felnőtt világot) foglalkoztatják. Az előadással kapcsolatban felmerült kritika,
mely a szerkezetesség hiányát feszegeti, megfontolandó az alkotók számára, bár
tartani lehet attól, hogy ez a kifogás egyre kevésbé lesz legitim a mai színház
(és általában a művészetek) világában.
Az estet a Radikális Szabadidő Színház (Budapest) Formanek Csaba: Factura
Lamiaceae – avagy az árvacsalánfélék családjához való teremtő vonzás
törvényeiről című, rögtönzésre és áradó költői szekvenciákra tagolható,
pazar színpadi biztonsággal előadott monodrámája (Formanek Csaba) folytatta. Az volt a benyomásom, hogy egy kis szerzői
önkorlátozás nem ártott volna az egyébként lenyűgöző látványt és mozgásélményt
nyújtó opusznak.
A nap zárásaképp pedig újra
láthattuk a Nonsuch Company Tennesse
Wiliams: Glass Menagerie (angol
nyelvű) előadását, melyet a nemrégiben tragikusan elhunyt, és fájó hiányt maga
mögött hagyó Varró Gabriella rendezett. Tanítványai őszintén megtörve, de az
előadásban derekasan helytállva emlékeztek tanárukra, rendezőjükre.
Az előadásokat a fesztivál
mindhárom estéjén szakmai beszélgetés követte. Öröm volt látni, hogy nem csak
az előadókban, de a közönségben is működött a kíváncsiság, hogy a kései időpontok
ellenére, megismerjék felkért szakértőink: Lőkös Ildikó (dramaturg, Budapest),
Bakota Árpád (színész, Csokonai Nemzeti Színház) és Dr. Szaffkó Péter docens
(Angol-Amerikai Intézet, Nyári Egyetem) három különböző aspektust képviselő,
avatott és beleérző észrevételeit.
A második nap egy elméleti
előadással kezdődött Love Your Character to Life címmel, melyet egy
szerencsénkre épp Debrecenben tartózkodó Fulbright professzor, Steve Fischer
tartott. A szakmai prezentáció helyszíne is a MODEM volt (harmadik emeleti
multifunkcionális terem), tehát logisztikai szempontból kényeztetett helyzetben
érezhette magát a közönség, mely annak ellenére, hogy angol nyelvű előadás
volt, szép számmal volt jelen.
Az első esti színházi előadás egy
kortárs költő, Áfra János még kiadatlan drámaszövegének felolvasó színházi
bemutatása volt. A semmi nem késik
talányos című szöveg, melyben az épp divatos ezotéria vonzásában élő kis közösség
egyben maradását „Kara, a tapasztalt kavarógép” és egy közönséges szerelmi
háromszög fenyegeti. A tematikához mérten túlságosan elvont, filozófikus(nak
szánt), barokkosan költői szöveg a felolvasók helytállásának köszönhetően
mégiscsak színházi élményhez vezetett.
És hogy ebben az amatőr színházi
közegben belekóstoljunk a profizmusba is, meghívtuk Pál Hunort, a Csokonai
Színház nemrég szerződtetett színészét, hogy játssza el nekünk is a már szép
sorozatot megélt Klamm háborúja
osztálytermi előadását. Hunor, velünk együtt, hisz abban, hogy a fiatalok
(15-16 évesek) létterében, az iskolában eljátszott, erkölcsi kérdéseket
feszegető színházi esemény közvetlenebbül érinti meg őket, mint egy látogatás
az „igazi” színházban. De ahogy ezt Hunor csinálja, az az osztályteremben is
igazi, sőt.
És hogy a nap finom rezgésekkel,
fennkölt esztétikai élményekkel záruljon, meghallgattuk ezután az Amargant
Színházi Műhely (Illyés Lénárd, Móga Piroska, A. D. Lukacs) Völgyvándor című zenés-verses műsorát,
melyet ezúton is hálás szívvel köszönök az előadóknak.
A MODEM épületén belül zajló igen
változatos program mellett péntek-szombaton több fordulóban kipróbálhattuk, mit
is ért a szegedi Homo Ludens Project Car-men-en.
Internetes regisztráció után, kettesével ülhetett be a közönség a társulat
vezette három autóba, melyek a parkolóban várakoztak. Négy stációból álló, hecc
és szópárbajos, szagos, dallamos élményben lehetett részük a vállalkozóknak.
Péntek-szombaton zajlott a
TÖR-Tréning Összes Rövidítve, Illyés Lénárd és Formanek Csaba nyílt tréningje,
ahová bárki bemehetett, akinek játékos kedve volt.
A szombati nap a Confus-a-Cat
Ltd. Albee: The Zoo Story című, nagy
sikerű, angol nyelvű régi előadását adaptálta a MODEMes viszonyokra, a nagy
siker itt sem maradt el.
És, utólag visszatekintve, az
utolsó előadás tényleg a koronát tette fel a DESzínház 2014-es
nagyrendezvényére. A győri RÉV Társulat Shakespeare és Stoppard szövegét
összeszőve, Zakkant címmel egy olyan
Hamlet adaptációt adott elő, melyben Rosenkrantz és Guildenstern épp olyan
súllyal van jelen, mint maga Hamlet vagy a trónbitorló király és királyné. A
végletekig lecsupaszított, eszköztelen előadás erős szerkezetével, és kivételes
színészi performanszával mély nyomokat hagyott e sorok írójában.
A beszámolót ajánlom azoknak is, akik ott voltak, de azoknak is, akik most valamilyen ok miatt távol maradtak.
VálaszTörlés