A Jövőhöz legfeljebb annyi közünk van, mint vajúdás közben a
bábaasszonynak vagy a szülészorvosnak a születendő csecsemőhöz. Elronthatják
ugyan a szülést, ha ügyetlenül vezetik le, de befolyással nem lehetnek a
születendő gyermek nemére, szemére, haja színéra, jellemére, anyanyelvére vagy,
hogy a világ melyik pontján fog élni és mi lesz belőle.
Túlbecsüljük jelentőségünket, azt képzeljük, hogy a Jövő letéteményesei
vagyunk, hogy tőlünk függ milyen lesz a Jövő társadalma, civilizációja,
kollektív tudata. Nem. Elronthatjuk ugyan, de ez minden, amire képesek vagyunk.
A felelőtlen mának élés, a természeti javak tékozlása, az önző magáért
valóság, eredményezheti persze, hogy akár el is pusztulhat a „Jövőnk”, vagy
„halmozottan sérült”, esetleg „szellemileg fogyatékos” lesz. A mának nincs
meghatározó szerepe a Jövő szempontjából. A Jövő fogantatása pillanata óta
(durván úgy kétszáz éve) meghatározott, a mi dolgunk csak annyi, hogy legjobb
tudásunk szerint bábáskodjunk azon, hogy egészségesen jöjjön a világra. Két
torzszülött ikertestvére a 20. század szörnyűségein keresztül bizonyította
életképtelenségét. Sokan – ezen negatív tapasztalatok alapján – úgy gondolják,
hogy most is okosabb lenne az „anya” életét megmenteni, és hagyni, hogy az
újszülött elpusztuljon.
Én
ezzel nem értek egyet. A Múlt megmentése nem lehet cél, csak egy nemes és
humánus cselekedet, feltéve persze, ha ez nem jár együtt a Jövő
elpusztításával. Ha csak az egyik tartható életben, én a Jövőre szavazok annak
ellenére, hogy még azt sem tudhatjuk, hogy egy újabb emberi roncs készül e
világra jönni vagy a tudat egy magasabb szintű reprezentánsa.Forrás: nolblog.hu
A szerzőt I2U2 nicknéven ismertem meg a literán. Ott is nyilvánvaló volt, hogy jó érzéke van a publicisztikához. A nolblog.hu - n: manonthemoon. Megengedte, hogy a nekem tetsző bejegyzéseket a blogomba átvegyem. Élni fogok vele. :)
VálaszTörlésMennyei Interregnum
VálaszTörlésÚtközben
Hitetlen Álomszünet
Már nem hernyó, de még nem is lepke,
kígyó a bőrét levedlette,
farkába s almába harap,
száműzi Őt az isteni harag.
Petesejt, mely a legnagyobb talány,
még nem dőlt el, fiú-e vagy leány,
a rügy kipattant, de még nem virág,
vajúdik meggyötörten a világ.
Magzat a szülőcsatornában,
feje elakad a gátban,
félelmekkel telve jön világra,
nyomban meg is keresztelik, de hiába,
a hit lepereg róla, akár a szenteltvíz,
de megmarad benne egy keserű szájíz,
éhes és mohó kis csecsszopó,
csak az kell neki, ami enni való,
mert ő boldog akar lenni,
s nem egy életen át vezekelni.
Szívében pogány marad örökre,
s elméje egyre gyorsabban pörögve
egyszer csak meghasad,
s milliárdnyi darabkára szakad.
Míg gyermekké cseperedik,
Minden útján megvezetik
Rómába, hol kómába esik,
És átalussza a lidérces, sötét középkort,
vizet prédikál, míg issza az óbort,
s megrészegül hitétől, mert tudja, mit Isten teremtett,
az biz’a kerek egész, s minden egyebet feledhet.
De lám, kavargó, zavargó, forrongó évekkel
zajos gépekkel, s zavaros érvekkel,
a Tudás zabolátlanul más források után kutat,
csodás elmékben matat, s új utakat mutat,
felrázza, mint elektromos puli a bikát,
édesded álmából Csipke Rózsikát.
Már nem szűz, de még nem is asszony,
rajta múlik, mit válasszon:
gyermekeket nevel gonddal,
vagy a mának él egy sültbolonddal,
kinek kamaszkora megnyúlt álma
nem fér el egy szűk nadrágba’,
már nem gyerek, de mit himbál,
még terméketlen, mint egy hímbál,
minden ruháját kinőtte,
felnőtt mégsem lett belőle.
Hangja mutál, s ő utál engem,
már nem hisz az én istenemben,
újakat teremt magának,
kis bajusszal, kecskeszakállal,
kik cinikusan kiröhögik,
börtönbe, tömlöcbe vetik,
kiölnek belőle minden hitet,
s hiszékenységéért egy életre fizet.
Ártatlanul vagy ártva,
de bekerül a halálgyárba,
veséjét leverik keményen,
lelkét kifüstölik egy kéményen,
majd ő nyúzza meg megkínzóit,
a vértől már maga sem irtózik,
feje búbjáig mártózik bele,
felfordul tőle a világ fele.
Ez aztán a keresztelő,
a Sátán gusztusának tetsző,
antik- s antikrisztusok sorba
egymás után hullnak porba,
Ábelek Bábele, s a rengeteg Káin,
sodródva szalmaszáljézuskáin
szalmalángként égnek el nyomban,
nagyobb a füstje, mint amilyet lobban,
így múlik el egy század,
nincs rá mentség: szégyen s gyalázat!
Hitünket kinőttük, mint kamasz az egész ruhatárát,
a Mennyek Királya meztelen, de nincs, aki kinyissa száját,
Istentelenül élünk, talán egyszer majd megérdemlünk egy Újat,
Addig is Sorsunk, s Jövőnk csak rajtunk múlhat.
Még útközben vagyunk, még dönthetünk talán,
Hogy merre megyünk, ez a nagy talány:
Vagy ledarál bennünket ez az unalomig
egyhelyben forgó, az utolsó lomig
felhalmozó, tornádóvá duzzadó emberi torzó,
vagy kihúzzuk a Gépet a konnektorból,
s kiszállunk ebből az Idétlen Időkig tobzódó halotti torból.
Ha elpusztítjuk magunk,
velünk együtt pusztul az is,
aki még meg sem született, vagyis
elvesszük tőle a lehetőségét,
hogy meglelje az alagút végét,
amire mi már képtelenek vagyunk.
Bár a Jövő nem több, mint lehetőség,
és éppen ezért a Felelősség,
hogy elkártyázzuk-e egy átmulatott, gőzős éjen,
vagy hagyjuk, hogy – bár nélkülünk, de – békében éljen.
Szia Zoli! Látom, izgat ez a jövő - téma. A cikked, amit előhalásztam, az tetszik jobban, de azért sok minden tetszik a versedben is. pl.:
TörlésPetesejt, mely a legnagyobb talány,
még nem dőlt el, fiú-e vagy leány,
Magzat a szülőcsatornában,
feje elakad a gátban,
kinek kamaszkora megnyúlt álma
nem fér el egy szűk nadrágba’,
már nem gyerek, de mit himbál,
még terméketlen, mint egy hímbál,
minden ruháját kinőtte,
felnőtt mégsem lett belőle.
:)