(elmondásra szánt változat)
A felolvasott textus életem egy meghatározó mondata.
A féltve őrzött családi örökség egyik könyve, egy teológiai
tanár ősöm, Vári Albert prédikációs gyűjteménye: Keressétek először Istennek
országát!
Gyerekkoromban a világ legtermészetesebb dolgának tartottam,
hogy ez a mondat maga az Örökség.
Azóta is gyakran ez a mondat „ tesz helyre” engem. S mintegy
ráadásként ellát erővel és reménységgel.
Aggódni szoktunk. Egyedül és közösen is. Legtöbbször van is
jó okunk erre.
Az ember alól azonban akkor csúszik ki a talaj, ha belevész
a részletekbe, a körülmények taglalásába.
A „teljesség igénye nélkül” írunk dolgozatot és éljük
életünket. Úgy gondoljuk, a teljesség, a tökéletesség, a Hegyi Beszéd tanok
nélküli erkölcstana – lehetetlen embernek, ezért meg sem próbáljuk.
Paul Tillich diagnózisa évtizedekkel korábbi, de aktualitása
csak erősödik:
„a nyugati ember jelenlegi szituációjában az a döntő
tényező, hogy elveszítette a mélység dimenzióját”
Behatároltuk magunkat a mindennapi teendők korlátai közé,
vagy éppenséggel korlátozottságunkba. Horizontálisan vergődünk, mert nem merünk
felfele vagy a mélyrétegeinkbe nézni.
Tóth Krisztina költőnőnél van egy sor, mely talán ezt fejezi ki: „ nem tartozik és nem
tart sehová”
Ez a HB-ből származó mondat mégis kínál egy más minőségű
életet.
Az „én”-t, mely önnön létébe vetetten vergődik – más kontextusba
helyezi: Keressétek ( többes szám!) keressétek először Isten országát!
S mindaz, amire valóban szükségetek van a léthez, amiért
egyenként küzdve elfásultok, kiüresedtek, ráadásul megadatik.
Ajándékként! Mintegy mellékhatásként, a dolgok elrendeződnek.
Ez lenne az a bizonyos, nélkülözhetetlen RÁHAGYATKOZÁS
...
Keressétek először Istennek országát!
Jézus nem is azt mondja, hogy „ha majd megtaláljátok
I-o.-t….” Nem. Nem kell megtalálni a végtelen magasságú helyen a titkos erejű
növényt, hogy a szeretett lénynek elhozva az meggyógyuljon, mint a mesében.
Csak azt, hogy ne aprózódjatok el, Istenországára tekintsetek, s ez már
önmagában elegendő ahhoz, hogy megtaláljátok, ajándékként, ráadásként
megkapjátok a keresés útjának részletkérdéseihez a feltételeket. Ez legyen az
irányultságotokat meghatározó pont. A gondok helyett a gondviselésre
fordítsátok tekintetetek!
Van egy mondóka, amely erre rímel:
Árnyék mögött fény ragyog,
Nagyobb mögött még nagyobb,
Amire nézek, az vagyok.
Keressétek…
Ne akarjátok mindenáron megtalálni, mert ha azt hiszitek
valamit megragadtatok, hogy a leckét már megtanultátok, akkor hamis az egész, a
lényeg a folyamatos keresésében van.
Létünk- sorsunk gyökerében is felfele mutat, a felsőbb létre
utal. Az embernek – mint ahogy Victor Frankl mondja- szellemi szempontból nincs
eleve elrendelt lénye. Azzá lesz, amit felfele és mélységeibe (gyökereire) nézve magába fogad.
Az ember képes saját sorsával szembeni beállítódásait
megváltoztatni.
Mert ez az Istenországa-keresés úgy képes értelmet adni
életünknek, hogy hitet ad. S ez a hit, nevezzük ez alkalommal ezt
életre-nyitottságnak, meghatározza majd, hogy mit fogok észrevenni
környezetemből. Ebből következően pedig milyen viszony-rendszerekbe,
kapcsolatokba lépek be, s hogy ezeknek a kapcsolatoknak milyen értéket
tulajdonítok.
Vagyis: csak életem nyomorultságára vagyok nyitott, Istent
csak tárgyként kezelem, urambocsá panaszlásának használom. Vagy engedem őt,
hogy belépjen életembe.
Jelen merek lenni a mindig jelenlévő Isten számára.
Isten országának keresése azonban nem mindig emelkedett
hangulatú időszak, nem diadalmenet, aki erre vár, valamit még nem értett meg.
Ez a mai vasárnap kicsit ilyen… Áldozócsütörtök és pünkösd
közötti időszak, a magára maradott ember időszaka… sokszor egész életünk ilyen:
Jézus már a mennyben, de a Szentlelkére még csak várunk, még nem töltetett ki.
Még nem értünk nemhogy nyelveken, de jóformán semmit. Ez is része a
keresésének.
A misztikusok számolnak be gyakran erről a tapasztalás
előtti ködről, Isten csendjének kínos érzéséről. A lélek sötét éjszakája, amint
Keresztes Szent János számol be. Ezen keresztül vezet az út, az Istenországa
keresése nem rózsaszirmokkal meghintett kerti séta. Néha kötéltánc.
Nehéz meghallani Isten szólítását a civilizáció zajában. De
ha egyszer már megszólított, láthatóvá válik hirtelen: a határokat, melyek
korlátoznak, mi magunk szabtuk magunknak és másoknak, vagy épp mi hitelesítjük
ezeket, azáltal, hogy ott ragadva
hagyjuk életünket.
A hit prizmáján át válik láthatóvá: minden ajándék!
A megajándékozottnak pedig nem is jut eszébe aggódni.
Ne aggódjatok tehát a mindennapi életfeltételetek miatt.
Hanem keressétek, minden nap, a mindennapi lelki kenyeret, induljatok el Isten
országa felé!
Ámen.
((József Attlia
Az meglett ember, akinek
szívében nincs se anyja, apja,
ki tudja, hogy az életet
halálra ráadásul kapja
s mint talált tárgyat visszaadja
bármikor - ezért őrzi meg,
ki nem istene és nem papja
se magának, sem senkinek."))
szívében nincs se anyja, apja,
ki tudja, hogy az életet
halálra ráadásul kapja
s mint talált tárgyat visszaadja
bármikor - ezért őrzi meg,
ki nem istene és nem papja
se magának, sem senkinek."))
A prédikáció sajátos műfaj: a mindennapi tapasztalatokat, napi eseményeket ötvözi a spirituálissal. Katinka azon kevesek közé tartozott, akinél ez magas szinten működött. Ahhoz, hogy hasson, kell hozzá az élőbeszéd karizmája - ő azzal is rendelkezett. Ez egy pünkösdi prédikáció, de bármikor időszerű.
VálaszTörlés(Fenn volt a dokkos naplómban is, egy valamivel rövidebb változat. Nem akarom a dokkos írásaim áthozni ide - amit ott tettem fel, maradjon is ott. Van azért néhány kivétel, néhány vers ill. naplórészlet, ami számomra különös jelentőséggel bír. Ezeket a blogban is felteszem.)
Tisztább lett tőle az idő.
VálaszTörlésIgen, így igaz. :) De jó, hogy elolvastad!
Törlés