2014.
02. 09.
Kedves
M.!
Nekem
a rendszeresség jutott eszembe, és az, ami ettől eltér, és ami változatosságot
vagy kivételességet hoz a megszokott rendbe. Az egyik egyformaságot jelent, a
másik eltérést, mondjuk a megszokottól, a többségtől.
Hirtelen
nem tudom, hogy ezzel a jelenségeket mind érintettük volna. Arra gondolok, hogy
egy nézőpontból kiindulva ez a két minőség az, amelyet használnunk kell a
megfigyelt dolgokat egymástól megkülönböztetve, és, persze, azzal a céllal téve
ezt a megkülönböztetést, hogy a leírásuk, a besorolásuk, a számunkra így adódó
áttekintésük teljes legyen. Nem lenne jó ugyanis, ha átsiklanánk valami fölött,
amit pedig meg kellett volna látnunk, amikor szemléljük a valóságunkat.
Ha
tehát rendszeres, megszokott, egyforma és rendkívüli, egyedi, más minőség az,
amelyet magunk körül és magunkban is megláthatunk, akkor azt lenne jó velük
kapcsolatban tudnunk, hogy mit is jelent számunkra a hasonlóságuk vagy
azonosságuk, és mit ér a különlegesség, amikor valamelyiküket ilyennek kellett
minősítenünk.
Ahogy
a napjainkat két részre osztjuk: úgymint hétköznapokra és ünnepekre.
Még
az is lehet, hogy, ma vasárnap lévén, innen jutott eszembe ez a lehetséges
kérdés: a megszokott és a váratlan értékének mirevalósága.
Megszokásunk
elég sok tud lenni, ami nekem azt juttatja eszembe, hogy ez valami alapvető
jelentőségű dolog kell legyen. Mint a Nap reggeli megjelenése az ég alján, majd
az esti búcsúja az ég másik oldalán, az ellenkező „végén”.
A
kört hogyan lehet ellátni végekkel? Sehogy. Mégis így tartjuk, hogy a Nap
járása szerint van egy kezdő pont a látóhatáron, és van egy végpont, ahol este
a Nap eltűnik, és a kettő közötti pontjai a látóhatár körének lesznek az egyik
irány, ahová nézni fogunk, amikor tájékozódunk, és a másik oldalt pontosan
olyannak fogjuk tudni, mint amilyen értéke lehet: ott nem jár nekünk a Nap.
Azért
mondom, hogy nekünk, mert a Földnek az Egyenlítőtől számított másik felére eső
részén ezek az irányok éppen fordítva használhatóak az ott élők számára,
legtöbbször.
Szóval,
a napok rendszeresek, amikor hétköznapok, és rendkívüliek, amikor ünnepek.
Nekünk
pedig rendszeresen dobog a szívünk, és olykor a rendszeressége kicsit
megváltozik, amikor rendkívüli munkájára van szüksége a szervezetünknek.
Ha
ezt tekintjük a két minőség közötti különbség jellemzőjének, akkor tehát a
rendszeres valami szabályos, valami azonosan előforduló, amelyben a mértékek
változatlanok, és a rendkívüli abban más, hogy ezek a jellemző mutatók, ezek a
számok megváltoznak, és az állandót felváltja valami új, ami az állandót vagy
meg fogja haladni a méretében, vagy annál kevesebbnek fog mutatkozni, azaz az
értéke, a mérőszáma fog csökkenni.
Ahogy
a testünk hőmérsékletének van egy normális értéke, amely bizonyos határok
között számít megszokottnak, azaz rendszeresnek, és az ettől eltérő értékek,
akár felfelé, akár lefelé történik az elmozdulás, olyanok lesznek, amelyek
figyelmeztetést fognak jelenteni nekünk, hogy tegyük meg a szükséges védelmi
eljárásainkat, azzal a céllal, hogy a testünk visszatérhessen a rendszeres
hőmérséklete tartományába, mert a hője rendkívülisége olyan változás, amelyet
tartósan nem engedhetünk meg.
Lehetséges
lenne ezek alapján, hogy a rendszeresség azt jelenti, hogy az életünk számára
megfelelő keretek adottak, amelyek nem jelentenek veszélyt az életünkre, ezért
a rendszerességet csak folytatnunk kell, ahogy eddig is tettük, és akkor
biztosak lehetünk abban, hogy a jövőnk lehetősége nem változott, azaz életünk
fennmarad, folytatódik, éspedig a számunkra kedvező módon és feltételekkel?
Lehet,
hogy nincs is szükségünk változtatásokra, meglepetésekre, valami másra, mint
amit megszoktunk, hiszen ilyen újdonság az említett rendszeres és biztonságos
élet lehetőségét is érintheti, és akkor nekünk jó lenne tisztában lennünk ennek
a változásnak a következményével, mert erre számíthatunk, miután valami olyan
fog történni – vagy már meg is történt - , ami eltér attól a bizonyos
rendünktől, amit egyrészt megszoktunk, másrészt amit olyannak is tekinthetünk,
mint amely a jövő kiszámíthatóságát lehetővé teszi számunkra?
Lehet,
hogy a rendszerességből következtethetünk a jövőre, és ezért fontos a
számunkra, míg a különlegesség, a változás, ami az eddigieket valamiben kicsit
meghaladta vagy lecsökkentette, az a jövőre vonatkozó számításaink változását
fogja eredményezni, és egyben a számításaink megismétlését, valamilyen új
következtetést vár el tőlünk, hiszen mások a feltételek, akkor – gondolom erre
joggal gondolhatunk, azaz ezt joggal várhatjuk így – a fejlemények alakulása is
meg kell, hogy változzon, és az lesz nekünk a dolgunk, hogy ezt a változást fel
tudjuk mérni, természetesen azért, hogy megállapíthassuk, hogy az új körülmény
mennyire lesz számunkra kedvező az új keretek alapján, illetve lesz-e
szükségünk a beavatkozásra, azért, hogy a keveset elegendővé növeljük, a túl
sokból pedig elvegyünk, hogy a megszokott körülményeink rendelkezésünkre
állhassanak továbbra is, ahogy az a rendszerességünk szerint szükséges lehet,
éspedig a jövő belátható idejére?
Akkor
egy olyan helyzet látszik körvonalazódni, ha nem csalódom, amely szerint a
rendszeres az, amelyből a jövőre vonatkozó következtetésünk lehetséges és
biztonságosan számítható, míg a különleges olyannak tűnik, amely ezt a
jövő-belátást elrontja, és új értékelésre kényszerít minket, mégpedig olyanra,
amely ezt az új fejleményt is figyelembe venni képes, és mintegy besorolja a
megszokott jelenségek közé, már abban az értelemben, hogy a szokásos
számításoknál az általa képviselt érték is beszámításra kerül, mégpedig a szükséges
teendők között az első akár az is lehet, hogy az új érték előfordulásával, mint
a rendszeresség részével fogunk számolni, azaz a rendkívülit a rendszeresbe, a
megszokottba fogjuk beilleszteni.
Szerintem
ez nem uniformizálás, nem valamilyen értéknek a megsemmisítése, hanem egy
természetes életfolyamat megnyilvánulása, amely mintául szolgálhat egyéb
folyamatoknak is, mint amilyen például a közeg magatartása a különlegesség
kezelésével kapcsolatban
Erre
még visszatérhetünk, de megemlíthetem, hogy a tudásunk is hasonló módon
gyarapodik, bár ott a rendszerességet fel kell cserélnünk a teljes, az
ellenőrzöttel teljes tudományos képre.
Amikor
valamilyen új eredmény állít feladatot elénk, azzal, hogy a meglévő tudásunkkal
való összevetésre késztet minket, akkor kicsit hasonlít a helyzet az
említetthez, amiben a rendszerest a különös tette hirtelen újra értékelendővé,
mert a jövő belátásának lehetőségét megváltoztatta.
Az
új jelenség az egész modellt érinteni fogja, annak a jövőre vonatkozó
következtetéseivel együtt, amelyek a modellnek fontos részét képezik.
A
tudomány „hógolyója” koherensen tetszik nekünk igazán, amely koherencia a lehetséges
kérdésekre adható válaszok elérhetőségét jelenti, egyrészt, másrészt az így
használt modell egészlegességét, azaz a belőle levonható következtetéseink
egymásnak való megfeleltethetőségét.
Amikor
a közeg keretei között kell a rendszerességről és a különlegességről
elgondolkodnunk, akkor ott egyének és közösségek rendje és rendkívüli volta fog
elénk tűnni, és ezekről szeretnénk ismeretekkel rendelkezni, éspedig itt is a
jövő belátására, beláthatóságára figyelemmel.
Ha
a közösség a rendszeresség, akkor az egyén az, akinek az illeszkedésével ezt a
rendszerességet át kell vennie, el kell fogadnia.
Ha
az egyén az, akinek a rendszeresség a jellemzője, vagy ez kell legyen, ami a
sajátos jellegét adja, akkor a közösségnek illik hozzá alkalmazkodnia, hiszen
mindkét esetben a jövő a tét, amelyet a rendszeresség fog biztosítani.
Nekem
az a gyanúm, kedves M., hogy nagy általánosságban közelítve ehhez a kérdéshez,
máris érezhető, hogy milyen fontos ügyhöz, milyen lényeges kérdéshez érkeztünk.
Mintha
forrósodna a leírtak körül a levegő, pusztán arra a gondolatra, hogy a közösség
rendjét egy rendkívüli egyén megbolygathatja, és akkor a beilleszkedésére a
közösség és az egyén jövőjét alaposan meg fogja terhelni feladatokkal. Ahogy
akkor is sok teendő látszik feltűnni, amikor egy egyén megszokását kívánja a
közösség úgy megváltoztatni, hogy valami újat, valami váratlant kíván ebbe a
rendbe illeszteni, egészen új helyzetet teremtve így az egyén jövőbeli
lehetőségeinek.
Kedves
M.!
Egy
nagyon unalmas kérdés volt az, amelyen ma elindulni kezdtem, hogy aztán
beletenyereljek valami igazán forróba, amelynek teljes áttekintésére, ezáltal
pedig a bizonyos forrósága megmérésére sem vállalkozhatom.
Ez egy gondolatfolyam. :)
VálaszTörlés