2017. június 21., szerda

Fűri Rajmond A csőrendszer

A csőposta keltette fel az érdeklődését. A fejlesztések előtt látott ilyet a városi hivatalban.
A kisasszony mellé érkezett egy réz kapszula, némi hangot kiváltva, majd ment is vissza, valamilyen irattal, amit összetekerve rakott bele a nő, és gombbal működtette a készüléket. Kiszippantotta a rendszer a küldeményt, a hengeres dobozkát, és juttatta, nyilván, a rendeltetési helyére.

Az angol sorozatban a csöveken beszéltek egymással a felek, amikor a központost alakító komikus elvégezte az összekapcsolást.
Azon a csövön jött a füst is, ha a tűzoltókat hívták, és ugyanúgy jött a víz az oltáshoz.
Amikor pedig altatót kért a telefonáló, és fordítva működött a kapcsolat, akkor a pirulát le kellett nyelnie az irányítónak. Kétszer is, miután pótolni próbálta az elsőt, de a gépezet megmakacsolta magát.

Az élményfürdőben egy torony tetejéről lehetett lecsúszni a medencébe, többszöri kanyar megtétele után, a végére komoly sebességgel. Szinte repült a csobbanásnál.
Csőben siklott a bátor vállalkozó, zárt csőben, vízen hanyatt fekve, és a gyorsulással növekedett az izgalma, ahogy a cső falain ide-oda csapódott a kanyaroknál, csak a falat látva, semmi mást, meg az időnként feltünedező fényeket.
Így legalább elkerülhette a kivágódás balesetét, gondolta közben, csak ne kellett volna félni, mondjuk azért, mert tartott a mögötte érkezőtől. Akit nem láthatott, természetesen, ami csak növelte az izgalmát.
Felesége nem is vállalkozott egyetlen lecsúszásra sem. Csak őt faggatta arról, hogy milyen volt az élmény. Nem egy nagy vasziszdasz, mondta az asszonyának, vigasztalásul.

Ez a cső, meg ez a csúszás, ez motoszkált benne.
Odáig jutott, hogy elképzelte az életet is hasonló rendszerként, amiben szippantanak minket, vagy amiben csúszkálunk, ha magasra megyünk, és van elég bátorságunk befeküdni egy ilyen ki tudja hová futó hengeres rendszerbe.
Esetleg egy fordított utat kell megtennünk, ahol a szippantás juttat valami ismeretlen helyre. De az is lehet, hogy nagyon is jól kiszámítható a cél, ahová igyekszünk, és a kitérők, az elágazások is általunk megválaszthatóak. És akkor ott a látvány, azaz annak esetleges hiánya. A frász, amit megkap az ember egyébként is, a puszta léte során.

Ha már a repülés régi vágyunk, ahogy mondják, akkor miért ne kívánkoznánk egy ilyen sötétben való utazásra, zárt kapszulaként, amelyben küldemény lapul, vagy amely egyszerűen csak élvezi, hogy kanyarog, hogy sebesen siklik, és csak korlátozottan képes tájékozódni arról, hogy éppen hol is tart, ahogy azt sem látja tisztán, hogy hová fog megérkezni? – kérdezte magában.

Ha a cső mérete változna az időben, akkor azért azon meg is lepődhetne, vélekedett tovább.
Különösen a szűkebb szakaszoknál. Hacsak nem biztosítanának minket a balesetmentes utazásról. De erre alig mutatkozik esély. Egy ilyen cső- vagy csúszda rendszer, már feltéve, hogy létezik, saját szabályokat követ, és a működtetője érdekeit szolgálja. Ha nem tévedek, vonta le a konzekvenciát.

Persze, nincs is működtető más, mint mi magunk, jött a következő gondolata. A kanyarokat, a gyorsulást, a cső méretének változását mi alakítjuk, és az elágazásokat is nekünk lehet megválasztani, bármennyire is zárt ez az egész miskulancia, ahonnan a kilátás majdhogynem lehetetlen. Csak valamilyen terv kell. Koncepció. Cél. Esetleg társaság, a hasonlóan csúszkálókból. Még akkor is, ha egy ilyen saját tákolmányban nagyon egyedül tud lenni az ember.


A szemlélődők, a nagyérdemű kacaja pedig a díj, a jutalom. Taps nélkül, persze. Mondjuk, inkább a kárörömükhöz jutva általunk. Ez fájhat is, de elkerülhetetlen, ha a rendszer beszippantott, vagy elszántuk magunkat a csusszanásra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése