A felderítők jelentéseiből nem derült
ki semmi a közelgő veszélyről. Voltak jelek, amelyeket az illetékesek külön
kezeltek, és ellenőrzéseket is elrendeltek időnként, de ezeket inkább csak a
rutin számlájára írták a felelősök, akiknek a dolguk lett volna a mértékeket
követni, hogy a sztenderdek szerint lehessen életbe léptetni a megelőző
intézkedéseket, majd rendelkezni a szükséges mentésről, illetve felmérni a
további teendőket.
A forgatókönyveket tökéletesnek
tartotta a többség azokon a pontokon, ahol rendelkezéseket hozhattak a további
teendőkről.
Ez a bizalom meghatározó lett a
későbbi események alapján, mert a kétkedésnek, a kritikának szerepe lehetett
volna abban, hogy a védekezés hiányosságaira fény derüljön, vagy valaki, akinek
olyan szempont is eszébe juthat, amire eddig nem gondoltak, kitalálhasson egy
teendőt, amivel a baj megelőzhető lehetne. Sem a védekezés előkészítői, sem az
egységek parancsnokai, és a vezetési törzs sem gyanakodott, akikhez minden
információnak be kellett futnia, már csak a központilag szervezett és
irányított rendszer jellegéből fakadóan is.
Az állampolgárok tájékoztatásának
szintjén senki nem akart változtatni.
Minek bolygatni a kedélyeket, ha
elhárítható a beavatkozás, még mielőtt észrevehető lenne valamilyen változás a
kívülről érkező adatokban. Akár személyekhez kötötten, akár az áruforgalommal
összefüggésben. A legjobb az lenne, ha megelőzhető lenne a legkisebb eltérés
is, amivel számolnia kell a védekezési rendszernek. Azt pedig különösen jó lett
volna elérni, hogy se a sajtó, se a civilek ne sejtsenek meg semmilyen
aggodalmat a hivatalos szervezetek készültsége vagy a figyelem fokozódása
eltitkolhatatlan mozgása alapján, pláne a védelmi intézkedések kiadásával
kapcsolatban.
A könyvtárakban a római császárkor
keresztény üldözései emlékeiről szóló dokumentumokat, aztán a keresztes háborúk
leírásáról létrejött anyagot, majd a középkor parasztlázadásainak és az
inkvizíció működésének történetét feldolgozó munkákat helyezték felügyelet alá,
azzal, hogy a kölcsönzést és a kutatást engedélyhez kötötték.
Ilyen tilalmat vezettek be a zsidók
elleni pogromok levéltári anyagai használatára is, ahogy a képanyag szűrését is
be kellett vezetni, lényegében minden erőszakos, ember ellenes cselekedetre
kiterjesztve annak érvényét, és a fényképészeti valamint a film és video
dokumentumok használatát is ebbe a körbe tartozónak tekintették.
A repülőszerencsétlenségek fekete
dobozai vizsgálatával kapcsolatos kutatásokról sokáig tartottak tanácskozást,
azt eldöntendő, hogy kiterjesszék-e rájuk is a betekintés engedélyezésének
szabályát vagy sem.
Közben pedig egyre nehezebb lett az
alapvető információkhoz hozzájutnia az egyszerű állampolgároknak, akik csak
most kezdtek el apró nyugtalan mozdulatokat észrevenni egymáson, és környezetük
megszokott rendjében.
Csak az ellenség nem jutott eszébe
senkinek, pedig akkor már be voltunk mérve, szinte milliméter pontossággal, és
a gondolataink, a terveink, a vágyaink lehetséges alakulását illetően is
éreznünk lehetett volna, hogy megszűnt a korábbi nyugalmunk, ahogy kiiktatódott
a spontaneitás, a szabad döntések lehetősége a napi létezésünkből.
Nem azonnali totális megszállással,
csak fokozatosan hozva létre az ellenőrzés rendszerét, amely egy készenlét
szakaszában alkalmassá lehetett arra, hogy a szükségleteinkről, a kedvünkről
való gondoskodásunk szabadságát elveszítsük, és ezzel öngondoskodó emberekből
vegetálni még képes lényekké alakuljunk, akiknek a fennmaradásához érdek
fűződhet, ha kiszolgáltatottságuk nem járt együtt pusztulásukkal.
A totális rendszerek térnyerését az
iskolákban akkor már tanították.
A módszereikről is lehetett tudni a
szakirodalomból, és járták az országot előadók, akik felvilágosítást tűztek
maguk elé célul, nagyon humánus érzelmektől és szándékoktól vezettetve. Ezeken
a rendezvényeken tömegek hallhattak a védekezés mikéntjéről, és juthattak
ismeretekhez a túlélés várható esélyeit illetően.
A hivatalosság, a hatalom a minősítést
nem erőltette, érthető okokból.
A manipuláció gyakorlata monopóliumát
jótékony homály fedte, és a kevesek, akik ismerhették a jövő várható
fejleményeit, jobbnak tartották, ha megőrzik inkognitójukat, és nem kezdenek
jótékonykodni, vagy népszerűségi mutatóikat javítva felvilágosító tevékenységet
folytatni.
Amikor a hódítást befejezettnek
lehetett tekinteni, és mindent áthatott a kontroll és az elbirtoklás, akkor egy
csapásra összeomlott az egész hódoltság, és vele a nemkívánatos önkény, és
annak szoros, egyben láthatatlan gúzsa, köteléke, amely elporladt, mintha soha
nem is létezett volna.
Mintha egy árnyék elvonult volna
rólunk, ahogy a Nap túllépett a pályáján, és a fénye szabadon, közvetlenül ért
el hozzánk, megszüntetve rólunk minden korábbi foltot, amit fölénk tarthatott a
fenyegetés, amit felmérni vakok voltunk, és csak akkor vehettünk észre, amikor
tünékenyen birtokába venni akart minket.
Honnan jött ez a váratlan szabadulás,
kérdezte az utca embere, akinek már elakadt a szava is, hiszen a beszédet
ellenünk fordították, és ki is fordították, amíg a hódítás tartott, és fogyott
belőlünk az erő láthatatlanul, sokszor egészen a végelgyengülésig.
Mert a kiszolgáltatottságunk
fokozatait éppúgy nem érzékeltük, ahogy annak látására sem voltunk készen, hogy
mindez elmúlik rólunk, mégpedig egyik pillanatról a másikra.
Nem következtek összeborulások, ahogy
közös öröm sem járt a szabadság kis örömével, amely csak azért maradt kicsi,
mert a veszteséget sem voltunk képesek felfogni, hogy a felmérésére is
alkalmatlanok maradjunk, és a megszűnése jelentősége felfogására se legyünk
képesek.
Talán így mentve meg magunkat a
gyötrelmektől, a kínoktól, az elviselhetetlen fájdalmaktól, egyébként,
amelyeket így kihevernünk sem kellett, és a belőlük való gyógyulásunknak sem
volt szüksége hosszú eszmélkedésre, feldolgozásra.
Elfújta a szél a felhőket fejünk
felől, és ezt mi a természet velejárójának tarthattuk, ami így volt mindig
viharok után, és így is lesz, ha a viharoknak kedvük támad minket és
földjeinket komor dühükkel ostromolni.
Meghódíttatunk, hogy fogva is
tartsanak egy időre, és közben ijesztenek hanggal és fájdalommal, amit már meg
is szenvedünk, és megszűnünk előre látni a napjainkat, amiket pedig el szoktunk
magunknak gondolni, akár a halálunkig, szenvedélyt ültetve egymásba, és örömöt
kergetve gonddal és tervezéssel, amikor képzeletünk kiszalad belőlünk. Utolérhetetlenül,
követhetetlenül, és rabságunkra nevetve, mint az a bizonyos Nap, amelynek
ugyanaz az útja ki tudja mióta, akár mennydörög, akár villámlik, ott fenn,
ahonnan bátran letekinthet.
(2015. 02. 24.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése