(A Gunzeni Kódex részlete, mai nyelvre
átírva és kibővítve)
A sátrat érdemes
volt körbe árkolni. Ahogy szükség lett az árok meghosszabbítására is, úgy, hogy
a sátorlapról lefolyó víz tovább haladhasson az árokból, ahogy lejt a sátor
környékén a föld. A hajlat felé, ahol patakmeder húzódott, vagy csak kis ér
féle, amelyben a nyári záporok vize szaladt tovább, hogy eljusson a patakig, és
onnan a távoli folyóba.
A Borsó-hegy
alatt a felnőttek szívesen vették a gyermeki buzgólkodást a sátor
felállításával, a cölöpök leverését, a két sátor-fél összegombolását. Nekik
kapálniuk kellett reggeltől estig.
Egy kétszemélyes
sátor alá behúzódni a kiadós felhőszakadás elől maga volt a megmenekülés.
A teheneknek úgysem
ártott a meleg nyári eső.
Csak a négy
felnőttnek és az öt gyereknek volt kicsi a hely, amikor mindenki bemenekült a
vízözön elől, aminek bekövetkeztét biztosra jósolták, meglátva a hegy felől
gyülekező felhőket.
A városban
megállt a villamos, amikor leszakadt az ég, és az út két oldalán a gyalogosok
bokáin felül érően folyam hömpölygött. Nem is lehetett látni az út közepét a
víztől, és senki nem akart leszállni a megállóban, attól tartva, hogy elmerül a
sosem látott áradatban.
Mezítláb járni
nálunk még nem volt divatban akkortájt.
Az emeletes
házból sokszor lehetett látni a leszakadó felhőt, ahogy a szürkeség, a majdnem
fekete kékség leért a látóhatárra, és megkülönböztethetetlenné vált a föld az
égtől.
Olyankor bárkinek
eszébe juthatott, hogy az esőnek fizikája lehet, és kémiája is, ami
megmagyarázza a felhő és a lezúduló cseppek át- és kialakulását.
Az aszfalton jól
követhető volt a kezdete az „égi áldásnak”, majd a folytatás, ahogy fogyott a
száraz felület, és erősödött a cseppek hangja, majd a függönyük szinte
átláthatatlanná lett, kataraktává, nagy területet érintő, rövid ideig tartó
vízeséssé.
Megkönnyebbülés szokta
követni a nyári hőség frissítő záporait, amik elverik a port, és a megújuláshoz
adnak kedvet.
Jó a meleg, a nap
fénye, az érlelő erő, és milyen jó, ha jön a hűsítő nedvesség, amely enyhítheti
szomjunkat! A föld szomját!
Ha nem esik
túlzásba, mint a valamikori Özönvíz.
Amiből néhányan
megmenekülhettek.
És akkor mi van,
ha állandóan esik, csak nem ebben az alakjában, azaz nem esőként? Azt mi hogyan
fogadjuk, és milyennek látjuk? És el is tudjuk képzelni, mint valódit, amely
egyben más is lehet, mint ami, abban a bizonyos valóságában?
Ahogy az Özönvíz
sem csak eső volt, ami jött az őseinkre, megállíthatatlanul. Hanem büntetés is.
Bűnök büntetése!
Mert bűnből, mint
tudjuk, ma is akad bőven, és az is megállíthatatlan!
Márpedig akkor a
büntetésnek is hasonló méretűnek kell lennie! Vagy nem?
Csak lehet, hogy
nem eső alakjában kapjuk ezt a büntetést, hanem valahogyan másképp. Ahogy nem
is számítunk rá, és mégis elér minket! Ha már egyszer megérdemeljük!
Mert miért is
változna meg bíránk ítélete rólunk, akik semmibe vesszük intését, és ugyanúgy
elkövetünk mindent, ami tiltott, mint korábban, ha nem jobban, ha nem
makacsabban és megátalkodottabban!
Mikor volt olyan
fejlett a jogtudományunk, mint mostanában? Kérdezheti bárki. És a felelet is
nyilvánvaló: sohasem!
És nem azért,
mert elfogyott a tapasztalat, amely a tudást létrehozhatta, hanem azért, mert
volt mire válaszként jogot, törvényt alakítanunk, hogy aztán megpróbáljunk
annak érvényt is szerezni.
És azt képzeljük,
hogy a tudást magunknak gyarapítjuk, elzárva mindenki elől, aki számon
tarthatná cselekedeteinket és mindennapi viselkedéseinket?
Ugyan!
Szűklátókörűség és súlyos vakság lenne erre számítanunk, nem is szólva
önhittségünk mértékéről, amelyet bezárkózásunk olyan jól mutathatna!
Ha valakit nem
áll módunkban becsapni a saját értékünket illetően, azok mi magunk vagyunk!
Hogyan is
képzelhetné bármelyikünk, hogy szavait annak veheti, aminek szánja, amikor beszédünk
kezdetétől tudjuk, hogy a szavak felfelé szállnak, hogy utána forduljanak ismét
afelé, aki útjukra bocsátotta őket, mintegy fejére hullva, kikerülhetetlenül,
és ellepve az illetőt egészen, ha felkészületlenül nyilatkozott, és nem számolt
a visszatéréssel, a rá hulló záporral, amit maga idézett elő!
Hiszen nincs más,
ami minket övez, mint a szavak nehézkedése, a súlya, amelyre mind számítunk, és
amit mind felhasználunk a hétköznapjainkban!
Csak tudnunk kell
a szavakat kellően magasra röptetnünk, és céljukhoz juttatnunk, hogy ránk
vissza ne essenek, mert nem voltak elég erősek a repülésükhöz, a magasba
emelkedésükhöz, a szárnyalásukhoz.
Mert laposak
voltak a gondolataink, amiket a szavakkal, a belőlük összeállított
mondatainkkal szabadon eresztettünk.
Ez a súly pedig,
amely kiszűri az alkalmatlan, az értéktelen, a túl könnyű beszédünket, ez itt
él közöttünk ma is.
Talán az Özönvíz
ideje óta, hogy megtanítson minket a tisztességre, a becsületre, az értékes
gondolatokra, a képzelgések elkerülésére, és egymás szeretetére.
A hibátlanságra,
barátaim, a hibátlanságra!
Igen, ez a tartalmasság,
ez az érték, vagy minek nevezzük, az, amely kiszűri a laposságainkat, a
csúsztatásainkat, a hamisságok hiábavalóságait, egyszóval a hibákat, és azokat
visszafordítja ránk, hogy képesekké váljunk a magunk tökéletesítésére, és
egyúttal a beszédünk megtisztítására.
Csak annyit kell
tudnunk, hogy ebben, a beszédben, nem hibázhatunk!
Különben
magunknak kell viselnünk a hibázás következményét: a szembenézést a torz
szavakkal, a ferde beszéddel, a téves eszméinkkel.
Amelyek nem
véletlenül jutnak vissza hozzánk, elárasztva minket saját szennyünkkel, hanem a
javítás feladatát elénk állítva, elvégzendő a szükséges teendőinket.
Ami pedig a hiba
mibenlétét illeti, vagyis ezt a bizonyos visszahullást illeti, nos, azt legjobb
megismernünk. Még akkor is, ha nem lesz könnyű, hiszen az Özönvíz óta tart a
tanítás, amely próbálja megjavítani beszédünket, és próbál megmenteni minket
önmagunk áradatba- sekélyes, ártalmas és durván gondolattalan szavaink özönébe
- fojtásától.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése