A
Drezdai Carl Maria von Weber Zeneművészeti Főiskola, fotó: Fűri Rajmund
A Zeneakadémia Doktori
Iskolájának harmadéves karvezetés szakos hallgatójaként Erasmus zero grant
státusszal, a Tempus Közalapítvány Campus Mundi ösztöndíjával az utolsó
szemesztert Drezdában tölthettem. Még nem látom, hogy pontosan milyen
következményei lesznek ennek a félévnek, de az biztos, hogy életem egyik
legmeghatározóbb élménye a Drezdában töltött hat hónap (ami az újabb Campus
Mundi ösztöndíjjal még hat hónappal meghosszabbodik).
A disszertációm
anyagának kutatása mellett jelentkeztem karvezetés programra is, valamint
kérvényeztem, hogy zenekari vezénylés órákra járhassak. Emellett zenetörténeti
kurzusokat látogattam. Tapasztalatom szerint a Drezdai Carl Maria von Weber
Zeneművészeti Főiskolán mind a gyakorlati, mind az elméleti órák igen magas
színvonalon folynak. Hans-Christoph Rademann-nál, a Stuttgarti Bach Akadémia
vezetőjénél tanulhattam karvezetést, és az ő irányítása mellett dolgozhattam
fel Robert Schumann Missa Sacra című
művét. Ez azt jelenti, hogy a teljes művet „végigvezényeltem” a csoportos,
zongorás órákon. A Missa Sacra Schumann
egyik legkésőbbi műve, már érezni rajta, hogy a valósággal való kapcsolata
sérült, hogy olyan mélységekbe és távlatokba tekint, amiknek a látványát ép
elmével nehéz elviselni, és talán elképzelni is. Megrázó a mű monumentalitása,
a Gloriában mintha semmi nem lenne
elég Isten dicsőítésére, a Sanctusban
pedig olyan beláthatatlan kozmikus teret tud teremteni, hogy az ember egészen
kicsinek és elveszettnek érzi magát, mégis lenyűgözi a világmindenség. Nem kis
feladat az előadóknak, mert nehéz a jó tempókat eltalálni. Megfelelő tempók
nélkül könnyen szétesik, és énektechnikailag győzhetetlen lesz a kórus számára.
A mise mellett más, elsősorban
Schumann-művekből is felkészültem, tanultam például a Vier doppelchöriges Gesängé-t, illetve a 2. szimfónia első tételét. (Disszertációm címe: Dramatikus elemek Robert Schumann a capella kórusműveiben és zenekari
kíséretes balladáiban – ezért a drezdai tanulmányaim folyamán Schumann
kórusműveire különös hangsúlyt fektettünk a tanáraimmal.) Hans Christoph
Rademannban egy különösen érzékeny, alapos, demokratikus zenészt és tanárt
ismerhettem meg. A diákjait partnerként kezeli, kíváncsi a véleményükre, akár a
saját instrukcióival kapcsolatban is. Nagyon fontos számára, hogy a karnagy
testbeszéde, -tartása, gesztusai milyen hatással vannak az énekesekre és a
hangzásra, ezért a tanácsai soha nem csak technikai jellegűek, illetve a
technika nála nemcsak a mozdulatok függetlenítését és komplexitását jelenti.
Zenekari vezénylést
Georg Christoph Sandmanntól tanultam, nála többek között Ludwig van Beethoven 1. szimfóniájával és az Egmont nyitánnyal, Carl Maria von Weber Bűvös vadászával, Felix
Mendelssohn-Bartholdy Skót szimfóniájával,
Robert Schumann 4. szimfóniájával,
Edvard Grieg Peer Gynt szvitjével,
Joaquim Turina Sinfonia sevillana c.
művével és Jean Sibelius Hegedűversenyével
foglalkoztunk, utóbbi hármat zenekar előtt is vezényelhettem. Ezenkívül részt
vettem egy opera-kurzuson, ahol W. A. Mozart Figaro házassága, és egy karmester-kurzuson, ahol L. v. Beethoven Leonora-nyitánya volt a képzés témája.
Mindkét tanfolyamot Georg Christoph Sandmann tartotta, aki módszeres tanár,
technikailag a legapróbb részletekig tudatos karmester, szenvedélyes zenész és
önálló művészegyéniség. Zenekari-vezénylés képzésben a Zeneakadémián karvezetés
szakos hallgatók nem részesülnek, ezért különösen fontos volt számomra, hogy ezen
a területen is hozzájussak az alapvető ismeretekhez, és nem tudok elég hálás
lenni, hogy két ilyen elmélyült, felkészült professzornál tanulhattam.
Georg
Christoph Sandmann, forrás: http://www.georg-christoph-sandmann.de/
Az operakurzus a
Starnbergi-tó melletti La Villában került megrendezésre, mondhatni
luxuskörülmények között. A környék, a szobák, az étkezések, az egész ellátás
pazar volt, és ha már az otthonomtól távol kellett töltenem a Húsvétot, ennél
szebbet nem kívánhattam volna magamnak. Nagyon kedves emberekkel ismerkedtem
meg, akik egyben nagyszerű énekesek és kiváló zenészek, az pedig, hogy kicsit
beleáshattam magam Mozart Figarojába,
maradandó élmény, öröm, tapasztalat. A Figaro
vígopera, mégis számomra a legkedvesebb pillanata az a koronás (hosszabb ideig
tartó) szünet, amikor a gróf rádöbben, hogy a saját hűtlenkedése lelepleződött,
míg a felesége hűsége bebizonyosodott. Abban a csendben lepereg egy élet, múlt
– jelen – jövő, a grófnőnek döntenie kell, hogy megbocsát-e, meg tud-e
bocsátani a férjének. És bár látszólag az énekes szereplőé ez a nagy pillanat,
valójában a karmester az, aki dönt. Neki kell megbocsátania, azaz neki kell
átélnie a csendet és megvárni, míg megszületik benne a döntés. És csak akkor
inti be az énekest.
A vezénylés órák
mellett, mint említettem, zenetörténeti
előadásokra jártam: zenetörténet 1800-ig prof. Matthias Herrmann-nal, 19.
századi zenetörténet prof. Manuel Gervinkkel és 20. századi zenetörténet Jörn
Peter Hiekellel. Mindhárom kurzus színvonalas volt és nagy segítség a német
nyelv gyakorlásában is.
Ez utóbbira nagy
szükségem van, hisz a témámhoz kapcsolódó irodalom nagy része németül íródott.
Az anyanyelvi közegben való jelenlét hatása érezhető, lényegesen könnyebben
értek és fordítok most, mint drezdai tanulmányaim előtt. A főiskola
könyvtárában fellelhető Schumann-nal kapcsolatos anyag széles körű,
idetartoznak azok a könyvek, melyek Drezda zenei életéről szólnak vagy például
a német színházak zenéjének történetével foglalkoznak. Találhatók továbbá Schumann-tanulmányok,
illetve lejegyzett Schumann-előadások – mivel ezek speciálisan egy-egy műre
vagy szűkebb területre fókuszálnak, kiemelten fontos források lehetnek a
disszertáció megírásakor.
Különböző iskolai
kórusprojektekben is részt vettem: énekeltem a szemináriumi kórusban és a
diákok által vezényelt Bach-kantátákban is. A nem kötelező jellegű koncertekre
való próbálás azért itt is nehézkes: az énekesek szívességből énekelnek és nem
minden vagy kevés próbán tudnak megjelenni.
Az Operában háromszor volt
lehetőségem próbát, illetve főpróbát hallgatni, mindhárom alkalommal Christian
Thielemann vezényelt. Tanulságos és érdekes volt megtapasztalni, hogy mik azok
a zenei helyek, amikkel kiemelten foglalkozik a karmester, és mikor mivel
segíti a zenekart vagy az énekeseket. Az élmények feldolgozásában nagy szerepet
játszott a Sandmann professzor úrral való közös megbeszélés.
Megható volt Zwickauba,
Schumann szülővárosába ellátogatni, meglátogatni a Schumann-házat, látni a
zeneszerző személyes tárgyait – a kisszekrényt, amit még az apjától kapott, az
aktatáskáját, a kézzel írt leveleit –, vagy körülsétálni a Schwanenteichet,
Zwickau kis tavát. Külön öröm volt, hogy belehallgathattam a Schumann Kórusversenybe,
amit júniusban rendeztek, a szerző születésnapjára időzítve.
Visszatérve Drezdához:
a főiskola alapvetően jól felszerelt, rendelkezik nagyobb, két esetleg három
zongorás termekkel, és sok kisebb gyakorlóval. A gyakorlási rendszer praktikus
és igazságos: 2 (vasárnap 3) órára foglalhatók a termek a portán a
diákigazolvány segítségével. Fénymásolni és nyomtatni szintén kártyával tud az
ember. A menza kifejezetten jó és olcsó: egy diák napi 7-800 Ft-nak megfelelő
áron már meg tud ebédelni, és még választék is van: a két főétel mellett
(amiből az egyik vegetáriánus) kétféle levesből, különböző salátákból,
süteményekből, édességekből, reggelire való müzlikből, gyümölcsökből lehet
választani, és természetesen van tea, kávé, üdítő.
A kollégium, ahol
laktam, kicsit hangos, cserébe viszont nagyon jó helyen van, öt percre a
pályaudvartól a belvárosban. A szobák egyágyasak, két szobára jut egy
fürdőszoba, egy WG-ben (= Wohngesellscaft, azaz lakóközösség – ami itt egy
félemeletet jelent) nyolcan laktunk koedukáltan. A konyha közös, ami meg is
látszott rajta, de ez is jól felszerelt. „Zajlott az élet”, a konyhában
rendszeresek voltak a különböző összejövetelek, néha nagyobb zajjal, de
elviselhető keretek között (és különben is, ha valaki az én koromban
kollégiumba merészkedik – állítólag a drezdai kollégiumok történetének
legidősebb lakója voltam –, akkor a legkevesebb, hogy hagyja élni a
fiatalabbakat). A WG-ben különböző nemzetiségű diákok laktak, indiai,
pakisztáni és német fiatalokat ismertem meg, a többiekről nem derült ki, hogy
honnan jöttek – ebből is látszik, hogy a közös fedélből nem következik
automatikusan a közösség. Úgy tűnt, a partikon leginkább az egyetemeken szerzett
barátok jelentek meg (legtöbben a TU-n tanulnak, zenésszel nem találkoztam
ebben a kollégiumban), ez sokszor közös kártyázást, társasozást, esetleg
pingpongozást jelentett (mi mindenre jó két konyhaasztal…), de persze egy-egy
hétvégi buli után felgyűltek a sarokban a sörös- és egyéb üvegek.
Nemzetiségi szempontból
a főiskola szintén nagyon összetett. Sok az ázsiai, leginkább Dél-Koreából
érkeznek diákok, de számos európai náció is képviselteti magát, magyar rajtam
kívül nem volt. A zenekari vezénylés-csoportban fehérorosz, dél-koreai és görög
társaim voltak, a karvezetés osztályban a többség német, de spanyol és francia
fiatalokkal is együtt tanulhattam. Feltűnő, hogy a külföldi diákokkal mennyivel
könnyebb megtalálni a közös hangot, talán van egyfajta „sorsközösség”, az
idegenben való boldogulás nyilván bizonyos mértékig kiszolgáltatottságot
jelent, illetve ahhoz, hogy egy ilyen helyzetben megtalálja az ember a helyét,
elengedhetetlen a nyitottság. A német kollégákkal korrekt volt a viszonyunk, egy
idő után a kommunikáció is gördülékenyebbé vált, és természetesen köztük is
találkoztam közvetlen emberekkel.
Sajnálom, hogy korábban
nem vágtam bele egy hasonló, hosszabb külföldi tanulmányútba, de örülök, hogy
belefért az életembe. És talán nem véletlen, hogy mostanra jutottam el idáig.
Schwanenteich,
Zwickau, fotó: Fűri Anna
Szia Anna, tök jó volt ezt olvasni. Fantasztikus életed van, légy büszke magadra. Tisztellek érte, hogy ennyi év után még mindig szereted a zenét. Majd egyszer talán összefutunk még az életben.
VálaszTörlésSzia!
Egy amatőr pozanos Budapestről.