A lazán futó
mozdulatok lendületet adnak, és ez hatással van az ember kedvére, amely kedv
olyan fontos a munkánál. Akármilyen alakot is kap az elképzelés, a folyamat ereje
számít, bár nem árt figyelni a hatásra is, amit az aktuális eredmény, majd a kész
produkció kiválthat.
Az értelmezésen
sok múlhat, és ennek az értékelés része számít, és jó, ha már a rögzítés közben
elkezdődik a hatás felmérése.
Amit nem ugorhat
át az ember, az a saját árnyéka. Az árnyék, amelyet elképzel magának
létezőként, és amely így képes követni mindenüvé. A tőle való szabadulás
egyszerűen – ahogy mondani szokás – „fizikai képtelenség”. Pedig a róla
lemondás nem látszik lehetetlennek.
Ehhez illene
tudni, mondjuk, az összetételét, a felépítését az árnyéknak.
Milyen részekből áll,
és hogyan rakódott egymásra úgy, hogy egyszer csak bánnunk kell vele, mint
állandó jelenlevővel. Hiszen az árnyék mi magunk vagyunk.
Nem a félelmünk
alkotja a legnagyobb részét, amely még növekedésre is képes, ahogy haladunk
előre a korunkban? Már gyerekként elkap a szorongás, például a kisebb-nagyobb
feladatok elvégzésének sikeréért keletkezett izgalom formájában.
Mi is lenne
akkor, ha az igyekezetet elfelejtenénk, és a teljesítést sem tartanánk számon,
amit akár félbe is hagynánk ezzel a hozzáállással? Még elképzelni sem könnyű,
ha jól belegondolunk. Pedig kezdődhetett volna így is a saját akció, megtoldva
valami önálló produkcióval, amely helyettesíthette volna a kötelező penzumot.
Vagy csak a teljesítés mellett válhatott volna annak társává, saját jogon, a
tulajdon kedvet követve.
Mintha
cserekereskedővé lehettünk volna az elvárást hallva, azzal a feltett
gondolattal, hogy hátha kiváltható a bemutatott kis magánkezdeményezéssel a
megbízás, és a teljesítést követő mérlegelés: a minőségvizsgálat és az
értékelés, amiben jó lett volna, ha benne lehetett volna eleve a kedvező
eredmény.
Az biztosan nem
lett volna része a teljesítésnek, amit a saját elképzelés és kedv képviselt.
Gondolom most, jó néhány évvel azok után, hogy az említett saját árnyék elindult
volna a növekedése útján.
Az ellenkezés, a
dac, a szófogadatlanság, vagy mi az, ami a rosszkedvet adja, és amiről az
embernek a zavartság jut eszébe, miközben tapogatózik viszonyulásain,
megpróbálva az emlékeket nevükön nevezésük nélkül felhasználni valamilyen
tapasztalati tudás kialakításához? Ha a stílus az ember, ahogy az ókoriak
tartották, akkor ez az árnyék ügy, meg a mozdulatok kivitelezésének formája
jelentőséggel bírhat.
Ahogy az említett
zavartság is, a félelemmel párhuzamosan.
Mintha úgy indulna
útnak az ember, hogy nincs vele az iránytűje, és térképe sincs, amin a célját
meghatározhatná, csak annyit tud, hogy mennie kell, mégpedig folyamatosan, a
mozgásért, még akkor is, ha az csak egy helyben járás, és szó nincs
elmozdulásról.
De jó is lenne az
a bizonyos kezdeti alku, ha sikerülhetne, ha már egyszer legjobb megtartani a
kedvet, ami még az árnyékot is színesebbé teheti, vagy akár le is szoktathat a
vele való foglalkozásról!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése