Anyja mindig bárányt mondott, amikor
mesélt neki arról az időről, amikor a család gazdasága még több állat tartására
is képesnek bizonyult. Birka névvel még a kost sem illette szülője, pedig az
öklelt is. A bárány olyan szelíd volt, hogy bement a konyhába, ha nyitva maradt
az ajtó, és a család annyira szerette a kedves jószágot, hogy meg is siratta,
amikor vásárra vitték, vagy a bőrét kellett eladni, a koséval együtt.
Városi rokonuk, a családot bemutatva a
férjének, azt mondta anyai nagyszüleiről, hogy: parasztok. Már, hogy azok
voltak: parasztok. Ami maga volt az igazság.
Amikor hallotta ezt az ismertetést,
benne várakozás ébredt a folytatást illetően. Mintha szerette volna ezt a
minősítést kicsit kibővíteni. Mondjuk közelítve ahhoz a fogalomhoz, hogy
kisgazda. Aminek nagyapját tartotta, meg aminek anyja testvérei családjai is
voltak nevezhetőek, túl a földművességükön, ami – kétséget kizáróan – a
parasztság soraiba sorolta őket. Mert művelték a különböző méretű földjeiket,
szerte a falu határában, mezőkön, legelőkön, kertekben.
A tudásukból neki csak az ételeik
ízletessége jutott, meg a bátyja okosságának tisztelete, aki nagyapjuktól leste
el először a gazdálkodás fogásait, hogy aztán iskolában képezze tovább magát,
és jusson el egy tsz elnökségéig. Az a kevés rokon, aki megmaradt a földnél,
benne most kelt igazán elismerést.
A birka természetét nem is említették
előtte a beszélgetéseikben családja tagjai.
Az egyházi jelképet, az agnus dei-t
hamar megtanulta tisztelni, anélkül, hogy átélhette volna az ártatlanságot és a
békességre való készenlétet. A tehén szeméről hallottak és látottak elgondolkodtatták,
ahogy az is, ahogy ezt az állatot tisztelik máshol a jámborságáért, vallásuk
jelenvalóságában. A nagy festő képein látott tehén szemekre azért
rácsodálkozott, módjával.
Apja családjában sokféle embert vélt
felismerhetőnek.
Hitükről ismeretlenül is meggyőződött,
és apja türelméről is kialakult benne egy kép. Igaz, erre felnőttként volt csak
képes, erre a képalkotásra, amikor már eleget tudott szülőjéről ahhoz, hogy ne
csak az elbeszélések hősére gondoljon, akit látni vélt a helyzetekben, amiket
megismert az elbeszélésekből. Hanem egy sokkal elevenebb, élőbb alak jelenjen
meg előtte, akiről olyan magatartásokat is elképzelhetett, amiket a beszámolók
nem érintettek.
Mintha fényképezte volna apját, csak nem
a fény és a fotó masina felhasználásával, de nem is az arcra és az alakra
figyelve, hanem a megnyilvánuló, a szeretni tudó, a döntéseket hozni képes, és
az életét örömmel élő emberre fordítva tekintetét, akit neki lehet és kell
megformálnia, a hallott és az elképzelt történet darabkákból. Legalábbis
olyannak, mint aki biztosan lehetne, és aki, ha megismerné ezt a saját magát,
valamit megerősítene a hallottakból, ahogy lehetne olyan is, amiről azt
mondaná, hogy ez azért túlzás, mert neki ilyen még csak eszébe sem jutott, mint
lehetőség, amikor a sors eléje rakta a választás feladatát.
Évekig őrizte a nagyszülői ház tükre
alatti üvegdísz színes sztaniolból kirakott mondata képét, amit anyja
készített, szinte leleplezve a saját és a család viszonyát az élethez és a
világhoz: „Én és az én házam az Úrnak szolgálunk. Józsué”.
Milyen mélységet vélt felfedezni, holmi
életismeretként, amikor a szelídséget a szenvedéllyel hozta összefüggésbe,
amiről – a két viszonyulás vagy a személyiséghez köthető tulajdonság egymáshoz
tartozásáról, közös gyökerükről – meggyőzöttnek tartotta magát, természetesen a
családtagok élete eseményei, és az ezekben tanúsított magatartásuk,
megnyilvánulásaik ismeretében.
Amikor gyerekeinek beszélt a családok
történeteiről, és az őseiktől származtatható örökségükről, amely valamilyen
hozzáállást, helyzetkezelést, felfogásbeli jellegzetességeket és a belőlük
kialakított gyakorlatot jelenheti, amelyeket esetleg magukban is
felfedezhetnek, ha elég körültekintően értékelik a hallottakat és a saját
döntéseiket, viselkedéseiket, akkor azért mindig kétség merült fel benne a
saját tulajdonságait, a saját – sok egyéb között, az örökségként kapott –
milyenségének ismeretét, és annak valós tartalmát illetően.
Lehet, vonta le a következtetést, hogy
az ember sosem kell, hogy befejezettnek tekintse önmaga milyenségének listáját,
feltéve, hogy elég részletesen és alaposan kívánja a listát elkészíteni,
miközben lesznek olyan pontjai a felsorolásnak, amiket akár véglegesnek is
tekinthet, mint amelyeken szinte biztosan nem kell a későbbiekben változtatnia.
Nem lehet véletlen, hogy a birkatürelem
vagy a szelídség mostanában annyiszor jut az eszébe, amikor a napi történéseket
igyekszik értékelni magában.
Hiszen ezért jutott eszébe mindaz, amit
eddig elsorolt a családjáról, és sokféle gondolat állt elé, hogy helyüket
kijelölje, miután segítségükkel képzetekkel ismerkedett, és új vonatkozásokat
vélt megfigyelhetőnek .
Önzését, amely a gondolatoknak az ilyen
fűzésében megvalósulhat, kötelezőnek tartotta, és nem is szégyenkezett miatta.
Nincs mód olyan egyidejűségre, amely
lehetővé tenné bárki másnak, hogy a valóságát vele megossza, kivéve a
feleségét, akivel az intimitás pillanatai, percei, órái, napjai, évei és
évtizedei ezt lehetővé teszik, vélekedett tovább.
Kegyetlenség nélkül nem létezik egyéni
élet, amely közben a legszelídebbnek, a legbelátóbbnak és a legengedelmesebbnek
gondolja saját magát.
Ez által pedig ostoba is egyben,
mondhatni a birkák butaságával. Mert egy ügyű – vagy együgyű - volta annyira
fájdalmasan tudatlan, nem is szólva a felvilágosultság legkisebb lehetőségének
hiányáról.
Vajon az ilyen ember szólal meg a
gyerekben, aki világgá kiáltja, hogy „a király meztelen”?, jutott eszébe
váratlanul.
Inkább a szenvedés az, amivel
törődhetne: a társtalanság, a bezárkózás vagy a bezártság, esetleg a sehová nem
jutás unalma miatt, ha a bárány képes lehet egyáltalán felismerni eleve
elhatározott sorsa mibenlétét. Mert a többi bárány, a sok birka látványa nem
biztos, hogy megvigasztalhatja, ha ráébred helyzetére, amelynek talán csak az
adhat értéket, hogy testté lesz: a meghatározó, a magasabb akarat testévé.
Hinni abban, hogy a birka szereti a
saját léte végességét, amelynek korlátai oly látványosan övezik, és kiszolgáltatottsága
egyúttal menthetetlenségét is jelenti, tényleg szánalomra méltó és ugyanakkor
megindító is lehet. És akkor alig ejtett szót a képzetekről, lepődött meg maga
is, amelyek pedig tetszőlegesen lehetnek elérhetőek, ha az ember belefog egy
témába, és hagyja, hogy az vezesse, és nem sajnálja az időt a követésre, ahogy
félelem sem tartja vissza a gondolati kalandozástól.
Már csak a szenvedélyt lenne jó érteni, ötlött
fel benne, amely áthatni volt képes a szelídeket, akiknek példáját magában
forgatta, miközben saját birka voltát érteni igyekezett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése