Mi emberek a
magunk számára elérhető közelségben élünk - önmagunkban.
Csak ki kell néha
nyújtanunk a kezünket – lelki kezünket -, hogy el is érhessük ezt az embert,
aki, persze, mi magunk vagyunk. A „megfogás” nem jelent ilyenkor fizikai kontaktust,
mint a megmarkolás. De még csak érintést sem, hiszen a bennünk élő alaknak
nincs olyan bőre, mint amit testünk burkaként hordozunk magunkon. Inkább
felismerése ez a mozdulatféle valaminek vagy valakinek, ami vagy aki
nyilvánvalóan hozzánk tartozik, csak a jelenléte nem volt mindig és
folyamatosan nyilvánvaló számunkra. Ezért ezt a tudást, hogy van ilyen
emberünk, nem hordozzuk magunkban magától értetődő természetességgel. Ahogy
különben a dolgaink, a szokásaink a mieink, együtt a róluk alkotott tudással,
azaz annak lehetőségével, hogy a róluk gondolkodást, a velük törődést, esetleg
az általuk elérhető kellemességeket bármikor átélhessük. Pedig van néhány
ügyünk, amely szinte összenőttnek tartható velünk, úgy, hogy el nem
választhatjuk magunktól őket, és meg sem szabadulhatunk tőlük, ha véletlenül
kellemetlenkednének, és ezek lehetnek összetartozóak, ahogy alakjuk is lehet,
amit felismerhetünk, és amit akár névvel is elláthatunk. Ráadásul nem
jelentenek terhet a velük töltött idők, amelyeket másra fordítanánk szívesen, például
ha jön valamilyen gondolkodnivaló, vagy érzés lep meg, amely úrrá lenni képes
rajtunk, elfoglalva minket hódítóként, amiket nem is akartunk közelünkben
lévőnek tudni, nem is szólva a következményekről, amiket váratlanul és
kéretlenül ajánlanak, mint számukra adott érdekességet, hogy az időnket
kisajátítsák. Ezután pedig újra helyet találjanak maguknak a gondolatainkban,
az érzéseink között, kényelmesen elhelyezkedve, urasan, anélkül, hogy bármit
megosztanának velünk a várható továbbiakról, amelyekben részeltetni bátorkodnának
minket, azok után, hogy ők lettek a barátaink, hiszen megtűrtük őket magunkban,
és számon semmit nem kérünk rajtuk, hanem tudomásul vesszük ittlétüket, amit ők
köszönnek, és megígérik, hogy kellően meg is fogják ezt nekünk szolgálni. Hogy
aztán ebből a hódoltságból milyen igazi jóra számíthatunk, azt már legfeljebb
csak elképzelhetjük, ha van kedvünk találgatásokba fogni, miután kegyeskedtek
nekünk pozitív jelzésekkel biztatólag vázolni valamit, amit mi szívesen
tartanánk a jövőnkre vonatkozó utalásnak, mondván: hiszen mi magunk is csak ezt
akarjuk és ezt akartuk, amikor értük nyújtottuk kezünket, illetve gondolatunkat
feléjük fordítottuk? Amikor eltűrtük önkényeskedésüket. És íme, ez a bizonyos
kapaszkodás vagy megragadás, amit el kellett, hogy végezzünk meghódítottként is,
már-már önkéntelenül, nem is lett olyan rossz. Ugyanis jeleket vélünk
kiolvashatni a próbálkozásunk eredményeként, és az is biztosan állítható, hogy
az időt nyakon csíptük ezzel a befelé figyeléssel, amely idő így velünk maradt,
vagy amely idővel mi szórakoztattuk most magunkat, kimondottan semmitmondó
szöveget gyártva, de bizonyos értelmet mégis célozva, és talán még el is
találva. Ha mást nem, akkor felismerésekhez közelebb jutva, például a saját
béketűrésünkről, meg, persze, a lázadozásaink méreteiről, hogy holmi
megoldásokat, kiutakat, ötleteket már ne is emlegessünk. Legfeljebb az értelem,
az írás tartalma, és a megismert alak olyan lesz, amely másnak átadhatatlan,
esetleg teljességgel követhetetlen. Hacsak az illetőnek magának is nincsenek
szavakkal és mondatokkal véghezvitt játékai, amelyekben örömét a haladás fogja
jelenteni, az írás folyamatosságából előálló szöveg formájában. Meg a háttérben
futó gondolatok sora formájában, amelyek a leírtakhoz láthatatlanul
kapcsolódnak, ahogy a kész, a leírt szöveg halad a maga útján, és az írónak –
és talán az olvasónak is – csak a „hátsó gondolatok” fognak igazi örömöt
szerezni. Pedig róluk aztán egyetlen szó sem esett, illetve az írás ezeket
egyáltalán nem is érintette, csak utalt rájuk, mint önállóan létezőkre, mint
bennünk lévő, minket foglalkoztató saját magunkra. Lehet, hogy már-már kedveljük
is a hallgatásáért ezt az alakot?
A szellemi tevékenység legtermészetesebb adottsága az objektivitás.
VálaszTörlés