Napok 75.
Az intenzív léthez a közeg már most el
akar jutni. Ahogy az időt is azonnal el szeretné sajátítani. Úgy közelítve az
elsajátítás teljességét, hogy annak – a teljességnek – egy elérhető formáját
most valósítja meg. Nem a képzelet és a hit együttes jó-szolgálatáról és
erejéről beszélek, hanem a valóságos megvalósításról, illetve annak
közelítéseiről. Amelyek a közeg kiteljesedésének adják meg a formáit, teljes
tudatában annak, hogy az idő elsajátítása csak a jövő elérhetetlenségében lehetséges.
Annak a jövőnek az elérhetetlenségében, amelynek a jelenben adottak a közelítő
alakjai, amint fentebb említettük. Az ellentmondást a közeg két létezési
formájának ideje teszi megszüntethetővé, és ad magyarázatot az elfogadására. Az
egyéb idők értelmezésére is érdemes figyelmet fordítanunk. Az egyénnek saját
ideje van, amelyet „belső idő” névvel jelölhetünk. A közösségnek is lehet ilyen
egyedi, csak rá jellemző ideje, és ezt „köztes idő” névvel illetjük. Ahogy a
teljes közeg is bír önálló idővel, amelyet a külső, az objektív időhöz rendel,
és ezért ennek kijár a „növekvő idő” elnevezés.
Ha a mércére tekintünk, akkor
kijelenthetjük, hogy a rendezettségek a „belső időt” és a „köztes időt” a
„növekvő idő” ismeretében segítik, és ennek keretében függetlenségüket és
együttműködésüket egyaránt támogatják. Legalábbis az aktuálisan létező „növekvő
idő” szerint ez látszik a leginkább érdekükben állónak, amelyet a közeg is kötelezőnek
tart. Ha a „növekvő idő” az objektív, a külső idővel azonossá válik – amikor a
közeg az időt elsajátította -, akkor csak emlékeznie kell azokra a
közelítéseire, amelyek egy-egy adott pillanatban kerültek közel ahhoz, hogy az
időt birtokolják. És ez úgy volt lehetséges, hogy a „belső idő” és a „köztes
idő”, amelyek együtt a „növekvő idő” összeadására, előállítására alkalmasak,
szabadon volt kibontakoztatható, kiteljesíthető, az aktuális rendezettség vagy
rendezettségek megfelelő minősége szerint. És akkor tudjuk, hogy az egyén és a
közösség ilyen kiteljesítése – és vele együtt az idő elsajátításának közelítése
– a reprodukciót vállaló gyönyör és a versenyt vállaló tudatosítás együttes
folytonosságában lesz elérhető. Lehetséges lenne, hogy vannak a ma közegében
rendezettségek, amelyek lehetővé teszik az ilyen szabadságot, és általa az
elsajátítás közelítését? Nem csak a képzelet és annak csúcsa, a hit az, amely a
jelenbe hozni képes a végtelenben elérni tudott birtokba vételt, vagy annak
közelítő alakját? Ha sikerülne feltételeket megállapítanunk, amelyek
teljesítésével a rendezettség képes hozzájárulni az egyén és a közösség ideje
független és befolyásolatlan meglétéhez, akkor választ is adhatnánk feltett
kérdéseinkre. Csupán az idők függetlenségéről és szabadságáról illene még
néhány szót ejtenünk. Hiszen nem ártana fogalmat alkotnunk arról, hogy miért is
jó a szabad idejű egyén, és milyen előnnyel jár a közösség számára, ha idejével
szabadon rendelkezik. Ahogy a függetlenségeik értékét is érinthetnénk, a jobb
értés, a többet tudás érdekében. Amiből kiindulunk, nyugodtan mondhatjuk, hogy
szokásunk szerint, az a két létezési forma elválaszthatatlansága. Amelyek közös
pontja és összekötő kapcsuk a reprodukció és a gyönyör. Igen, ez a közeg
reprodukciója, és egyúttal a közeg gyönyöre. Még akkor is, ha nem könnyű az
egyénei – a kétnemű egyénei – reprodukció érdekében kezdett együttműködésében
és gyönyörében egyszerre látni egyéni és közösségi valamint a közegre
vonatkoztatott megvalósulását az említett megnyilvánulásoknak. Pedig ezeknek a
szabad választáshoz kötött megvalósulásai teszik lehetővé, hogy az idő
elsajátításáról, illetve ennek az elsajátításnak a közelítéséről beszélhessünk.
Amennyiben egy rendezettség biztosítja az ilyen befolyásolatlan választást,
amely az evolúció helyettesítésének számít egyúttal a közegben, akkor közel jut
a teljes közeghez, amely az idő birtoklásában kerül célja eléréséhez. Már
„csak” a reprodukció új és még újabb generációi létéért kell a
rendezettségeknek a versenyt biztosítaniuk, talán nem is szükséges ezek után
külön hangsúlyozni, hogy: a szükséges szabadságot biztosítva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése