2018. január 23., kedd

Kántor Zsolt Kontempláció és diszkrepancia

A költő olvasható alakja a lírai én. A filológia ego. A megírt, konstruált individuum teste felfogható szavakból vagy jelentésből készült ruhának. Ez tulajdonképpen az empirikus, ontológiai én rögzítési technikája. Persze több. A saját hang bevésése a feliratba. Akinek ilyen kellemes problémái támadnak, az elmélkedik, reflektál, akinek nincs képmása, az nézi az ikonokat, hogy ne is kelljen mozgatnia az idegsejtjeit. Kikapcsolja a szoftvert.  A csapokat és a pálcikákat. Az agy izomzatát. Minden lét-mozzanat egy drámai küzdelem lenyomata, a lustaság ellen íródik be. Az élet apró történései is kiválthatnak belőle extrém asszociációkat. Egy piktor számára például a bevásárlás: csupa élmény. A húsos pultnál elidőzik, megérdeklődi a marha lábszár érkezési idejét, állagát. Közben pillantást vet a szép, vöröses szőke eladónő őszülő tincseire is, amelyek a haj tövénél kibújnak. A csokoládéknál egy nagyon vékony, rendkívül szép, vörös, nagy hajzuhatagú hölgyet szólít meg. Áll szóba vele: a marcipános és a mogyorós ízek diszkrepanciáját firtatva. Eltűnődik a szóba áll kifejezés értelmén. Beleáll a szóba, mint egy lavór hipermangános vízbe. Beleáll a szavak huzatába, hogy kifújja a szél a történetet vagy a jelentésrétegeket, netán a beszédet állítja elő a szó, amint a gondolkodás futószalagjain kiszárították a fuvallatok. A lélek áll szóba a nővel, netán a szellem. Távol legyen. Egy elárusító szintje most igenis mérvadó. Szólal meg a szóba álló. Mindegy, visszamosolyog és elfogadja a meghívást egy teára, a második emeleten. Innen már kontempláció következik. Megérinti a kezét, ahogy a cukortartóért nyúl a kis kör alakú presszó asztalán. összeér a bőrük és nevetnek. Nincs korkülönbség. A vidámság több mint test. Beleremeg az érrendszer, a zsigerek, a neuronok leállnak és átadják a terepet az ösztrogén hormonnak. Nincs több reflexió, cselekedni kell.

Must
Digitális Kalamáris Kiadó
2015. Szarvas

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése