Hogyan
alakult ki az agyaghímzés?
1999-ben
egyidőben készítettem agyagplasztikákat
és
textilvarrással is foglalkoztam.
Egyszer
csak azon vettem észre magam, hogy
úgy
használom az agyag felületét, mintha puha
textil
volna, beledolgoztam a cérnát, majd
késztetést
éreztem a figurának bevarrni szemét,
orrát,
száját, egyszerűen összevarrtam, akár egy
lyukas
zoknit, gyors és nem túl sűrű öltésekkel. Ez
volt
az első lépés az agyagvarráshoz.
A
második munkánál (kötött pulóver) már kombináltam
a
keresztöltést és a zig-zag varrást úgy,
hogy
az agyagot átvarrtam, mintha textil volna, ezt
oda-vissza
varrásnak neveztem. Ha lapos az
agyag
teste, kisebb tű is megfelel, azonban ha
nagyobb
átmérőjű plasztikát, szobrot szeretnék
átvarrni,
szükség van olyan méretű tűre, mely
nagyobb,
mint a tárgy testvastagsága. Tovább
folytatva
a kísérletet, fejlesztettem ki az agyag
felületén
varrást, mely egyszerűbb és pontosabb
(szabályosabb)
varrást tesz lehetővé, finomabb,
részletesebb
kidolgozottságot, hiszen nem kell a
tárgy
hátoldaláról visszavezetnem a cérnát, ami
esetleg
nem pontosan ott bújik ki, ahol szeretném
(kivétel,
ha éppen ez a véletlenszerűség,
kiszámíthatatlanság
a cél). Ennek a varrási módszernek
az
első fázisában egyszerű férc-varrást,
vagy
ahogy neveztem, vonalvarrást hoztam létre.
Ezen
a módszeren is továbblépve egy szintén
általam
nevezett vonalhímzést alakítottam ki, hol
sûrûbben,
hol gyérebben megdolgozva cérnával
az
agyagot (feszesebb vagy lazább öltésű technikával),
követve
a figura körvonalát vagy
sormintával
töltve ki a felületeket, keskenyebb
vagy
szélesebb mintát alkalmazva, ahogyan a
kompozíción
belül a tervrajz vagy az improvizációs
képzelet
az alkotófázisokban megkívánta. Így
alakult
ki az agyaghímzés. Későbbi fázisokban
kombináltam
a vonalvarrást a vonalhímzéssel,
kombinált
varrásnak nevezve. Az agyag felületén a
vonalhímzés
lehet mélyebben barázdált és
plasztikus
(kidomborodik az agyag felületéből),
vagy
lehet sík hatású. Kikísérleteztem különféle
hajformák,
frizurák jellemzőit, később már bonyolultabb
varrástechnikát
is használtam egy kötésminta
vagy
horgolt felület megjelenítésére. Ez volt
a
kötött szvetter és ing. Távlati cél egy olyan módszer
kifejlesztése,
mely által a létrehozott tárgyak
égethetőek,
ezáltal időtállóak, masszívabbak, mint
a
nyers cérna-agyagvarrás esetében. Viszont ez
éppen
annyira hátrány is, hiszen az égetésálló
fémszállal
varrt vagy a már égetett, utólag cérnával
varrt
agyag nem hordozza a textilvarrás jellemzőit,
könnyedségét,
és látványban sem azonosul,
súlyosabb,
szilárdabb hatású lesz, elveszítve a
nyers,
puha, közvetlen öltés élvezetét és izgalmát,
at
the same time. All of a sudden I noticed,
that
I use the surface of the clay as if it were soft
textile,
I worked the yarn in it, then I felt an urge to
sew
the eye, the nose, the mouth of the figure shut, I
just
sewn it together, like a torn sock, with fast and
not
too frequent stitches. This was the first step for
clay-sewing.
For the second work (embroided
sweater) I combined the cross stitch with the zig-zag
sweater) I combined the cross stitch with the zig-zag
in a
way, as if it were textile, I called it back-and-forth
sewing.
If the body of clay is flat, a smaller needle is
sufficient,
however, if I want to sew trough a bigger
sculpture,
I need a needle which is bigger than the
bodywidth
of the the object. Continuing the experiment,
I
developed the sewing on the surface of the
clay,
which enables a simpler and more precise
(well-formed)
way of sewing, giving finer and more
detailed
work, because I do not need to lead the
yarn
back from the backside of the object, which not
necessarily
comes out where I want it (unless I'm
aiming
for this exact unpredictability). In the first
phase
of this sewing-technique I created tacking
thread-sewing,
or as I named it, line-sewing. Moving
on
from this method, I evolved a line sewing coined
by me
as well, in which the yarn is at points frequently,
at
other ones more loosely worked into the
clay
(using tighter or looser stiching techniques), following
the
outline of the figure or filling out the area
with
row-pattern, using thinner or wider patterns int
he
creating phase, depending on what the plan or
the
improvisative imagination within the composition
demanded.
That's how clay-embroidery came to be.
In
later phases I combined line-sewing with lineembroidery,
and coined it combined sewing. On the
and coined it combined sewing. On the
surface
of the clay the line-embroidery is allowed to
be
deeper-furrowed and plastic (it rises out of the
surface
of the clay), or it can have a flat surfaceeffect.
I
worked out the characteristics of various
hairstyles,
later I began to use more complicated
sewing-techniques
to represent a knitting-pattern or
crotchetwork-type
surface. This was the knitted
sweater
and shirt. One of my long-term goals is to
develop
a process which enables the burning of the
pieces,
creating long-lasting, more massive works,
opposite
the raw yarn-clay-sewed ones. However,
this
can also be a disadvantage, because the clay
sewn
with fire-proof metallic thread or the already
burnt,
susequently sewn clay does not have the
characteristics
of textile-sewing, its soft surface,
lightness,
it won't have the same visual effect, it will
be
heavier, more massive, losing the enjoyment and
excitement
of the raw, soft and direct stiching, the
joy of free, unbound creation.
Ez egy nagyon érdekes technika, ami még képen is különleges hatású.
VálaszTörlés