2019. július 12., péntek

Fűri Mária Ady Endre Midász király sarja – versértelmezés


Midász király mondáját mindig szerettem. Az 'aranyos' változatot is, amikor minden arannyá válik a kezében, és a szamárfüles változatot is, amikor a titkát elsuttogja a nádnak, és a nád aztán elsuttogja az egész világnak. Írtam verseket is ezekről, hol az egyikről, hol a másikról, hol a kettőről együtt, nem túl jó verseket, de talán volt némi hangulatuk. Mégis örülök, hogy ezek megszülettek, mert Ady Midász verse már úgy került a kezembe, hogy túl voltam a sajátjaimon, az élményen, hogy a két történet külön-külön is, de leginkább együtt a költő alteregója. Jó volt rácsodálkozni, hogy ugyanúgy érzett valaki a század elején, méghozzá a kor emblematikus költője, Ady Endre.
De miért is lehet Midász a költő alteregója?
A szépség értelmetlen luxus, haszontalan. Mint minden ékszer, csak valami fölösleges plusz, ami után mégis áhítozik minden nő, és a nőjén szeretné látni minden férfi. Valami, ami az anyagból kiemel. Akkor is, ha anyaga van, akkor is anyagtalanná tesz.
A költő gyártja ezt az értelmetlen luxust, bolond módra valami haszontalant, de míg arany, gyémánt, rubint esetleg kenyérre váltható, a költő leginkább csak kiszolgáltatja magát, ostoba vagy ostobának tűnő fecsegése csak a saját szemében arany, a világ szemében szamárfül, amelyet jobb lett volna gondosan elrejteni.
Ne tévesszen meg bennünket, ha valaki a nyomorról ír, vagy az egyszerű embert festi. Van Gogh bakancsa nem segít a nyomorgó emberen. Saját magán sem. A 'bakancs' képzőművészeti esemény lesz, jóvátehetetlenül. 'Arany', ami immár nem hétköznapi tárgy, hanem esztétikai kategória.
A "szedd guggolva a vöröshagymát" (JA) nem azért nagy verssor, mert a tőke ellen lázít (amúgy – miért ne?), hanem mert beleragad az emberbe, mint a bogáncs, mint az, hogy "a feje a néninek, éppen jó lesz pemzlinek" (JA).
Ady pontosan érzi ezt a kettősséget. Ady a dialektikát a személyiségében hordja. Tulajdonképpen igaza van Kosztolányinak: túl sokat emlegeti, hogy úr, miközben megírja a grófi szérűt, a proletár fiú versét, és úri sírásókról beszél.
De ezért lehetett Ady sztár, miközben Kosztolányi 'csak' költőfejedelem.
Éppen a messianisztikus attitűdjei miatt, ráérezve arra, hogy hiába demokrácia, szocializmus, kommunizmus, a kiválasztottság igényét magunkban hordjuk. Bármi van, ezt meg kell élnünk, az 'én vagyok a legfontosabb' szabad polgárnak és rabszolgának egyaránt igénye, sztár csak az lehet, aki ezt az igényt megérti, aki erre rájátszik, aki nem a szürkék hegedűse, és, igaza van Kosztolányinak, ezt a szürkék értik meg leginkább.
Amúgy, félreértés ne essen, szeretem Kosztolányi kritikáját. A legnagyobb Ady tagadót. Az igényességet és szenvedélyességet, amivel ellenkezését megéli és megírja a hozsannázók között. Borzasztó fontosak az ellenzéki hangok, nemcsak azért, mert a világ unalmas lenne nélkülük, hanem mert a világ lényegéhez tartoznak. "Mindöröktől fogva élnek", de "harcaikban buknak szüntelen". Kosztolányi kritikája is elbukik, mert túl okos, túl logikus, nem érti eléggé az emberi lelket. A vágyódást a fény után, az arany után, a mindenféle gazdagság után, még ha ennek egyenes következménye is a szamárfül.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése