Részlet az Aranykulcs című
művészeti, kísérleti játékból
Árnyjáték annyira beleéli magát a szerepbe, hogy szinte már
maga is elhiszi. Azaz hogy igazi színész múzsa lesz, aki együtt él szerepével.
Együtt szenved vele, végkifulladásig. Tartana is így, míg a világ, ha az idő ki
nem fehéredne, s a sors meg nem szánná. De a mű készül közben, az idő kereke
meg nem állíttatik, át nem állíttathatik, a mű pedig éli saját világát kívüle
is, amikor már felszabadítódna, kivonódna az időből. A mű különválik, időtlenné
lesz, míg a valóságba visszavetett múzsa nap, mint nap egy kicsivel pirosabb
arcú, vidámabb (földi idő gyógyít), addig a műben ülő idő többé vissza nem
fordítható.
Visszaállítjuk… visszaállítjuk. Nem nevezzük inkább
Megmentőnek?
Annyi megmentő, ahány múzsa. Az időt pedig nem lehet
visszaállítani. Ami elmúlt, volt. Megtörtént.
Valóságban. De mesében minden lehetséges, azt mondtad.
Nem egészen. A helyzet kissé bonyolultabb. A mesében minden
adott, a valóságban nem tudjuk mi fog történni. Nos, melyik idő titkosabb? (Az
időnélküliségben már más a helyzet. Minthogy a kerekek is ott máshogy
forognak.)
Ez az az árnyjáték, amit filmben kivetítenek?
Azok a fekete figurák, mint ahogy az árnyak is a fényben,
feketék, legalábbis sötétek, de a fénynél mindenképpen egy árnyalatnyival
eltérnek, a nap időszakától is függően, vagy, hogy mennyire erős lámpával
világítunk, ha benti fény. A mi figuránk viszont inkább kis fénynyalábokra
emlékeztet, a fekete figuráknak éppen a mása, társa, azaz másik fele, vagy nem
is fél és nem is társ, hanem az árnyakba szűrődő fényjátékok. Árny-játék,
vagyis az árnyakkal játszó fényrészecskék. Árnyjáték tehát, a mi figuránk.
Árnyakkal játszó, árnyakkal hancúrozó. Akkor a rácsokon is,
minden rácson, a börtönökben is
vannak ilyen fényjátékok, amikor besüt a résen a nap. Ahová
bejut kis fény. Ezek a kicsi fények az árnyjátékok. Árnyakkal játszók. Miért
szeretik az árnyjátékok a börtönöket? Azért mert van, akivel játsszanak? Hiszen
ha nincs rács, ahol nincsenek titkos kis rések, nincs árnyjáték sem.
Igen, az árnyjátékok csak ott lehetnek, csak oda mehetnek,
csak oda férhetnek, ahol vannak már eleve sötét rések. Vagy rácsok. Ők hoznak
fényt a repedésekbe, minden ilyen kis sötét részecskébe.
Akkor az árnyjátékok mégiscsak megmentők, nem igaz?
Mondhatjuk így is, igen.
Akkor valóban kedvesebb árnyjátéknak hívni a megmentőt,
barátságosabb.
Igen, személyesebb.
És nem kell tőle félni sem.
Nem. Azért sem, mert a fény és az árny, azaz a valamire ráhajló
árnyék, megfoghatatlan. Bár ez sem ilyen egyszerű példánkból ítélve. Hol is
vannak azok az árnyak megbújva. Ebben is lehet sejtelmes. Titkos jelmezek hol
rejtőzhetnek mögöttük. A látszat, attól függően éppen hol bukkan fel, kedveset
ébresztő és szorongást okozó is lehet.
Az igazi árnyjáték, amit valóban árnyjátéknak hívunk, azok a
fekete figurák félelmetesebbek.
Igen, mert mint nevükben is, alakok, amelyek akár élő
személyek is lehetnének. És hatalmasabbak is olykor, mint a valós figurák.
De minden, ami nagyobb a valóságnál, lehet tárgy is,
megszemélyesítve, félelmet kelthet.
Nagyobb-kisebb, ha ábrázolás, valósághoz képest, inkább ne
menjünk bele. Szemünk és agyunk, ha az idegpályáinkon való játékot tekintjük
mérvadónak, bármikor előidézhet meglepetéseket.
Viszont ezek a vetített fekete alakok éppen annyira szépek
is. Esztétikus. Művészi.
De ami ilyen, sokkal inkább távolságtartó is. Az árnyjáték,
azaz a mi árnyjátékunk közvetlenebb, játékosabb, titkosabb.
Titkosnak… talán… igen, azaz inkább titokzatos az igazi
árnyjáték, igazad van. A titkos és titokzatos más.
A titkos kedves játék, a titokzatos végzetes. Látod, ezért a
mi figuránk (megmentőnk, ahogy mondod), kedvesebb, mert csak kedves figura
hozhat igazi áldozatot. A nagy, hatalmas árnyjátékok büszkék, félelmetesek, és
mondjuk ki, maguknak valók is.
Az igazi művészet magának való?
Önző, igen, csak a maga útján való érvényesülést tekinti
célpontnak. Azaz hogy se lát se hall, ilyenkor, ez is csak olyan, ami tudatlan,
hiszen neki ki kell jönni bentről, a még meg nem születettből, a felszínre,
csak így nyerhet érvényesülést, beteljesülést. Így születhet meg.
Részben érthető, hiszen ha minden kis csip-csup dolog
meggátolná az úton, beleszólhatna ebbe az útönérvényesítő erejébe, ami maga a
teremtés, teremtő erő, nem tudna kiteljesedni végérvényesen. Talán az igazi
teremtővel is ez volt a baj. Hogy a világ kicsit félrement. Hogy valami
megzavarta a nagy Műben. Amikor teremtett. Innen a hiba. Persze, persze az
alma, a büntetés. De mégis van valami más is. A legnagyobb titkok, varázslatok
nem csak a látványból, esztétikából születnek. Azaz hogy van valami irányító.
Szem. Ami tudatos. Hogy kívül, vagy benn lakik, amikor a művet nézzük, nem
látható. De ha jól nézzük, megláthatjuk, felfedhetjük benne a titkot.
Bár az elhomályosítás is lehet egy kizökkentés, amely nem
minden esetben rossz dolog, attól függően éppen hol, mikor bukkan fel.
És ami titokzatos és titkos is egyszerre? Szép is, fennkölt
és bohókás is… kacagós… de legalábbis mosolygós, azaz hogy… szemek mögött
mosolygós.
Ez lehet, igen, különös ajándék. Ez a kettősség együtt. Ez a
játék. Amikor egyik visszahat a másikra. Mindkettőből kiszűrni a jót, hogy a
fölösleges lemorzsolódjon.
Van, hogy úgy látszik, mert úgy van láttatva, semmi nincs,
és közben minden van, és van, akinek valóban semmi nincs, mégis úgy látszik,
minden van, mert így tetszik halandónak. Halandók, akik megengedhetik maguknak,
hogy tetsszen valami, sokan vannak. Mégis több függ attól, ki szeméből nézünk.
Ezt nem értem. És a halhatatlanok?
Azoknak is az a jó, ami a halandóknak. Halhatatlan és
halandó is haladó. Érdek értelmet szül, vagyis, ez esetben értelem érdeket,
összejátszanak.
Most már csak az maradt, a valóban semmi is semmi-e, de
inkább hogy mi maga a valóban semmi, azaz hogy, amikor a semmi az a valami. A
minden és a semmi mintha egymáshoz közelítene… De térjünk most vissza az
eredeti mesére.
Elhúzták a függönyt… azaz, volt függönyünk?
Nem, itt nincsenek elválasztó függönyök, melyeknek feladatuk
részeket elválasztani, elkülöníteni. Itt minden szál egybe, egymásba fonódik,
hogy megszőhessük a hálót, ami aztán megsemmisül, azaz hogy majd kitaláljuk,
hogyan, de valami mód lebontja önmagát.
Vagy bekerül a bálna hasába emberestül, azaz, hogy nevezzük
nevükön a lényeket, halastól.
: )
Szövegrészlet és képillusztráció a könyvből, a teljes könyv
elérhető linkje:
A könyv bevezető szavai
VálaszTörlésEbben a könyvben tanúi és olvasói (szereplői) vagyunk egy olyan párhuzamos időszerkezetű összefüggésrendszernek, tudat- és tudatalatti stílusjáték formájában, mely csakis a mi hozzájárulásunkkal, engedélyünkkel nyílik meg, hozódik felszínre. A történet több rétegben régebbi időkből elevenít fel szálakat, miáltal egy időösszemosásos, komplex struktúrájú, sérülékeny hártyaszegélyű határmezsgyén bolyongunk, agyunk szerteágazó hajszálereit feszegetve, néhol megpihenve, akár egy kilazított hintaágyon, miközben észrevétlenül áttűnünk egy új, ismeretlen időbe.