2016. január 14., csütörtök

Vásárhelyi Vera Skorpió hava 13/2.

Sokszor elgondolkoztam azon, miért írnak az írók szomorú, sokszor kegyetlen meséket a gyerekeknek? Grimm, Andersen és a többi híres mesemondó, mintha szadista örömet talált volna abban, hogy elszomorítsa, vagy elrémítse kis olvasóit. Wilhelm Busch: Max und Moritz kalandjai nevelő céljuk mellett brutálisan kegyetlenek. A kifejtett kukoricával együtt darává őrölt, két vásott gyerek lehet, hogy intő példa akart lenni, de én kínlódva hallgattam német kisasszonyunkat. Nem mindenki egyformán érzékeny. Erre legjobb példa Palotai Boris kedves kis elbeszélése – A különbség – két kislányról és a Piroska és a farkas meséről. 
« Amikor farkas belépett a mesébe, Panni nyugtalankodni kezdett. Egyre szaporábban pislogott, egyre aggódóbbá vált az arca. Orra kipirosodott. És amikor nagymamát bekapta a farkas, olyan hangos zokogásra fakadt, hogy kénytelen voltam módosítani a mesén… Végül is a farkas és a nagymama együtt uzsonnáztak a kunyhóban, vendégül látva Piroskát, majd később a vadászt, aki a történtek után kissé kilógott a meséből… »
« Minap Juli követelte rajtam a mesét… Eljutottunk odáig, hogy megérkezett a farkas. Juli arca a szenzáció várás izgalmában égett. – És? – kérdezte csillogó szemmel. Lehunytam a szemem. – A farkas kitátotta a száját, mondtam olyan hangon, amely hajlamos az engedményekre. Esetleg a tátott szájat ásítássá formálom. – És? – kérdezte ragyogva Juli. – A gonosz farkas bekapta a nagymamát, - mondtam elszántan. Juli kíváncsian előrehajolt. – Melyiket? A budait vagy a szegedit? » 
Valahogy én is így voltam a mesékkel, mint Panni! Benedek Elek nem is képzelte, mennyi gyötrelmes hónapot okozott egy hétéves kislánynak, amikor egyik meséjében egy fiút és egy lányt, - Miklóst és engemet, - egerekké, a boszorkányt pedig bagollyá változtatta át. A két egér – gyerek állandóan abban a veszélyben forgott, hogy bekapja őket a bagoly-boszorkány. A hatásos rajzokkal illusztrált, folytatásos mese hétről-hétre izgalmasabb lett; reszketve vártam, mikor változunk át mi is egérré, föllestem a függönyrúdra, nem ül-e ott a bagoly… A nagy irracionális gyermekfélelmek egész életre kihatnak, annál erősebben, minél teljesebb a beleélési készség. Még ma is, félelmeim megmagyarázhatatlanok és irracionálisak, éppen annyira, mint gyerekkoromban.
Szerettem a Dörmögő Dömötör könyveket, mert derűsek, megnyugtatóak voltak. Mint tízévesek megkaptuk: Jelky András kalandjai-t és Rákosi Viktor: Bobby és Csiba történetét két kutyáról. Éveken keresztül ez volt a két kedvenc könyvem. Nem régen, egy régiségüzletben, rábukkantam Rákosi könyvére. A nem várt meglepetés boldogságával vittem haza. Legtöbbször csalódással végződnek az ilyen évek múltán újraolvasott könyvek. Velem nem ez történt. Élvezettel olvastam Serteperti báró, Trunduzia kisasszony, Pupák József történetét, Bobby érkezését a Serteperti házba, Csiba és a mészáros kutyák lázadását, végül a rókák és a farkasok harcának mesterien szemléltető, sokszor hátborzongató leírását. 
« Egy pillanat alatt rókahad vette körül a kunyhó környékét. A csősz még egyszer visszafordult, s a rókák csoportjába belelőtt. Egy hatalmas, de már vén róka a lövés után hirtelen leült, és elkezdett vért okádni. Úgy látszik a golyó eltalálta. Nagy zavar támadt a vadállatok között. Egyszerre megszüntették a futást és a sebesült köré csoportosultak… A hátul állók kiabáltak,hogy mi történt, és szájról szájra szállt a felelet, hogy a király megsebesült. Ez a szerencsétlenség véget vetett a rókák támadásának. Az egész hadsereg megállt, és a kunyhó köré csoportosult. Tíz róka összeállt, a vérző király nagy nehezen fölmászott a hátukra, s hosszú, fájdalmas üvöltéssel búcsúzott el népétől… De újabb vérhullám csapott ki száján, és leesett a rókahídról. Halva terült el a földön. Valamennyi róka, ég felé tartott orral elkezdett üvölteni, olyan rémes hangon, hogy Bobbynak majd a füle dobja megrepedt. Ekkor a távolból puskalövések hallatszottak. » 

Bobby és Csiba története a példája annak, milyen kell, hogy legyen egy jó gyerekkönyv! Kalandos, helyenként hátborzongató, mély emberi érzésekkel teli, amelyet gyakran ellensúlyoz valami szelíd irónia. Mint oly sok klasszikus gyerekkönyvet, Rákosi könyvét is tulajdonképpen felnőtt ésszel lehet igazán értékelni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése