2018. július 8., vasárnap

Péter Béla Halál a kukoricásban


A tanya előtti gyep már kiégett a nyári hőségben. A délibáb-bámulást már meguntuk. A többiek bementek a házba. Nagyanyám kenyeret sütött. A kemencét épp tisztogatja a hamutól. A kutyák átmenetileg befejezték a féktelen ugatásukat, mert Márton az óriás belga nyúl visszatért a góré mellett lévő egyik bújóhelyére. A pitvar is teljesen kiürült. Az állatok elhúzódtak valami árnyas helyre. A semmittevés unalma jártamban keltemben elvetett a gyep mögötti kukoricásba.

Leültem. Gondoltam, hűsölök itt a kukoricásban. Neki is heveredtem, de hirtelen csipogásra lettem figyelmes. Kis pulykák közeledtek csapatostul. Na né csak, gondoltam magamban, ezek valami német kémek lehetnek, jó lesz, elővenne a kézigránátokat! Azzal földrögöket kapkodtam fel, s raktam egy kupacba. Gyertek csak madárkáim! Figyeltem feszülten. Na aztán mikor lőtávolságba értek, adj nekik. Repültek a rögök, s egymás után terültek el az ellenséges elemek. Üldözőbe vettem a még élőket, s legránátoztam, amit csak felleltem, mindet. Amikor már nem hallottam semmi hangot, végre megálltam, s nagy lihegve dőltem le a földre. Na, ezeket jól elkaptam, gondoltam, némi büszkeséggel. Majd a hajtóvadászat okozta fáradtságtól el is szenderedtem.

Esteledett. Nagyapám, a tornác oldalának dőlve nagyot sercintett a tengeri irányába, majd miközben a pakli dohányból cigarettát csavart, még azt is hozzátette, hogy megdöglik itt minden jószág, ha nem ád az isten végre esőt! A nikotintól sárgás-barna ujjaival gyufát gyújtott, s nagyot szippantott a cigarettából, aztán még sercintett vagy kettőt. A kutyák rázendítettek, ugattak, ahogy csak tudtak, mert Márton az orruk előtt baktatott el nagy komótosan a pitvar felé.

Nagyanyám az asztalra tette a krumplis tésztát, majd nagyapának hitetlenkedve és idegesen mondott valamit. Mit mondasz mama? Nagyanyám most már hangosabban, és lassabban mondja: a kis pulykák odavesztek! Most már érted? Valami három jött elő az ötvenből! No, ami ezután jött, igencsak elvette az étvágyamat a finoman gőzölgő vacsorától. Nagyapám felpattant az asztaltól, szörnyű szitkokat üvöltözve, s le föl járt a konyha földes padlózatán, a legszörnyűbb átkokat szórva nyestre, rókára, de még a jó istenre is!
Döglessze meg az isten, ha egyáltalán van, azt rohadt állatot. Na majd holnap kitesszük a csapdákat, fordulna föl ott ahun van! Na hiszen, pont jókor. Replikázott nagyanyám.

A nyaralás idején a húgommal, nagyanyánkkal aludtunk a nagy dunyhás ágyban. A szörnyű vacsorai üvöltözéstől gombóccá szűkült a gyomrom. Rázott a hideg. A sírás kerülgetett. Rémület vett rajtam erőt. Nagyanyám magához ölelve tudakolta, mi a baj, fáj valamid? Beteg leszel csillagom? A vacsorából is alig ettél. A szívem felé mutattam, majd öklendezve tört ki belőlem a zokogás. Nagyanyám hiába vigasztalt. Egyre csak azt dünnyögtem, haza akarok menni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése