2014. december 12., péntek

Karácsonyi könyvajánló - Jónás Tamás APUAPUAPU Anyu

Mikor először olvastam el ezt a könyvet, azzal tettem le, hogy gyönyörű, de én gádzsó vagyok, ezt meg ezt meg ezt másképp gondolom, erről, meg erről, meg erről másképp gondolkozom, ez, meg ez, meg ez nem vezet sehová.
Mikor másodszor olvastam, és mentem az utcán a férjemmel, azt mondtam, van valami különös ebben a könyvben. Micsoda? Az, hogy olyan, mintha egy mítoszt olvasnék. Hiányzott még akkor néhány oldal a könyvből. És azt olvastam a 83. oldalon: „…a király helyét lassan átvette a tekintélyes ember, a nemző, éggé légiesült, a megtört anyaföldre hasaló apa. Tapinthatóságból princípium lett, emlékből mítosz.” És örültem, hogy ez csak a könyv végén hangzik el, és hogy már előbb megfogalmaztam ezt körülbelül ugyanígy magamnak.
Mikor harmadszor olvastam, azt gondoltam, hogy ez nem volt az utolsó. Különös, de a brutalitások és szenvedéstörténetek nem nyomasztanak.  Talán mert mindegyik mellett ott az ellenpont, ahogy a keresztre feszítés után a feltámadás.
Julien Green-ről azt írja Fázsy Anikó (szándékosan nem írok közelebbi példát): „Green regényeiben mintha mindig éjszaka volna, mintha az éj sötétsége volna a világ lényege…
Leviathan, az ótestamentumi szörnyû óriáskígyó nem jelenik meg Julien Green egyetlen regényében sem, még abban sem, amelynek pedig ezt a címet adta, mégis jelen van, ott tekergõzik láthatatlanul a greeni világ egén, ránehezedik a szereplõkre.”
Jónás Tamásnál valahogy belopakodik a megváltás a történetekbe, a történetek közé. Úgy egyensúlyoz a rossz és a jó között, hogy elhisszük a regény végén elhangzó állítást, ami szerint a kereszténységet tetőtől talpig újrateremtette magában - „azt a mégis-kegyelmet, amit behunyt szemmel élsz át, ha belelépsz egy szakadékba, és mégsem esel bele”.
Ezért lehet újra és újra elolvasni.
furim

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése