2015. szeptember 8., kedd

Lukovszki Judit Ionesco festeni kezd

A Ionesco vallomások tanúsága szerint a képírás a nyolcvanas években életbevágó jelentőségű elfoglaltsággá válik az egyre inkább a metafizika kérdései felé forduló, szorongásaitól gyötört művész életében. “Ha abbahagynám a festést, elveszne minden reményem. A színek, kizárólag a színek nyelvén beszélhetek, és a színek is mondanak nekem dolgokat [...] a másvilághoz kötnek.” -írja a La main peint című esszéjében.  A kötet címe áttételesen azt is elárulja, hogy a festészethez való vonzódása egyúttal a világ intellektuális úton való befogadása iránti bizalom elvesztését is jelenti. A megállapítás hátterében meghúzódó oppozíciót Denis de Rougemont, - akinek neve Ionesco tanulmányozása folyamán szükségszerűen felmerül, hiszen a Rinocéroszok egy Denis de Rougemont által megélt és elmesélt élmény hatására íródott - úgy fogalmazza meg, hogy kézzel kell gondolkodni, (könyvének címe: Penser avec les mains) és ugyan elsősorban polemizálni akar provokatív kijelentésével, megfontolt érveket tud felhozni mellette. Például egy utalást Aquinoi Szent Tamásra, akitől azt a gondolatát idézi, hogy “Az ember természeténél fogva rendelkezik ésszel és kézzel”. Denis de Rougemont gondolatmenete a fogalmak meghatározásán nyugszik. A kéz - akárcsak a kései Ionesconál - a gondolat megnyilvánítójaként szerepel. Mire Ionesco elért a szépirodalommal való szakítás pillanatáig, már jól ismeri a képiséggel kapcsolatba hozható misztikus irányzatokat és szoros művész-barátságot kötött Juan Miróval. Egyes lithográfiái sugározzák a Zen-ből megtanult alaptételt, hogy a világ abszurditására adott egyetlen hiteles válasz a nevetés, azt írja egy helyen: “[...]vágyom arra, hogy eljussak a Zen szerzetesek tudatállapotába, vágyom arra, hogy nevessek mint ők, a világ komédiáján, élet és halál komédiáján.”

~ 00:13:17 - Les endimanchés (1986)

Anélkül, hogy a gazdag szimbolikus tartalommal megtöltött formákat, színeket elemezném a fenti a képen, így első, globális megközelítésben is látszik, hogy a fő esztétikai elve a játékosság.

Egy másik lithográfiája, melynek Caractères d’imprimerie ionesciens à la manière des idéogrammes (1985) a címe:

~ 00:14:30

Kék rácsozatban keverednek jól felismerhető számok és betűk, a kevésbé nyilvánvaló, de írást idéző egyéb karakterekkel. A négyes különböző módosult alakjai, annak a kétszerese, a nyolcas (ami egy kilencven fokos fordulattal mindjárt végtelenjel is lehet) utalnak művészete misztikus forrásaira. Megjelenik még a számok tartományából a 0, 2, 3, a számmisztika iránt elkötelezettek nagy örömére. De találhatunk a görög ábécét idéző formát, vagy egy konkrét kortársra, Yves Saint-Laurent-ra tett utalást, mintegy a különböző kultúrkörök egyidejű jelenlétét sugalmazva. De van fordított dupla V is, ami mintha az éjszakában szállna, fordított kérdőjel is, reménykedő zöld háttérrel. Az atomjaira, jeleire hullott nyelvet a megsemmisítő szétszóródástól egy színes rácsozat védi meg az így létrejövő fúzióban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése