2015. szeptember 27., vasárnap

Vásárhelyi Vera Skorpió hava 9.

Az elemit, mint magántanulók, otthon végeztük. Vitéz Eleméry Antal volt a tanítónk, jól emlékszem rá – ő sem akarta, hogy elfelejtsem, mert emlékkönyvembe – melyik lánynak nem volt akkor emlékkönyve – ezt a két soros versikét írta, gyöngybetűivel. « A betűvetés tudományába én vezettem be, legyen az idők múltával is kedves emléke. » Szelíd, türelmes ember volt, vékony, aranykeretes szemüveggel, simára borotvált arccal, világosbarna hajjal. Délelőtt a gazdasági cselédek és a szétszórt tanyák parasztgyerekeit tanította az országútra néző iskolaépületben, - délután feljárt hozzánk, hogy minket is megtanítson a «betűvetés tudományára. »  Nagy ritkán, főleg magánvizsgáim előtt, anyáék megengedték, hogy lemenjek az iskolába, és az első padban ülve megszokjam a nyilvános feleltetést. A falakon – a légypiszoktól pettyes ablakok között – Magyarország hegy- és vízrajzi térképe függött, bogarak, lepkék rajza, és az ABC kis- és nagybetűi. A durván ácsolt deszkapadlót feketére pácolta sok sáros bakancs. A padok bicskák és tollhegyek sebhelyeit viselték magukon – a katedra egy dobogón állt, mellette nagy fekete tábla. Barna Mariska, a gazda lánya ült mellettem, boldog és elfogódott voltam egyszerre. Az iskola szegényszagához még por, trágya és zsírszag is keveredett. A tanterem ablakai alatt az Eleméry család tyúkjai kapirgáltak – nem messze disznó röfögött óljában. Az iskolateremmel szomszédos szoba Eleméryék konyhája volt. Manci néni, a tanító felesége, az első elemisták tanítónője, óra közben kiszaladt, hogy megkeverje a tűzön levesét. Süketnéma lánya naphosszat a lépcsőn ült, belebámulva a semmibe. Bubi, a tanítóék fia, Miklós jóbarátja volt. Az osztályban külön ültek a fiúk, külön a lányok. A fiúk addig viháncoltak, nevetgéltek, amíg a tanító rájuk nem dörrent. A lányok, ölükben összekulcsolt kézzel, csendben ültek – néha összesúgtak – én és Mariska voltunk a beszédtéma. Rajongtam Mariskáért, aki csöndes, szelíd lány volt, ügyesen varrt – együtt varrtuk a babaruhákat, amikor a tanyáról feljött hozzám játszani.
Ebben az iskolában végeztem a parasztgyerekekkel együtt, első szentáldozásomat. Egyszerű, fehér ruhát viseltem, csak a tüllfátyol és a fehér térdharisnya különböztetett meg a többiektől. Előző délután sorra meggyóntunk Reibel Mihály esperes úrnál, aki Eleméryék ebédlőszékén ült, a katedra mellett, tenyerébe hajtott fejjel. Eléje térdepeltem a fekete deszkapadlóra, s egy hang sem jött ki a torkomon. Nem tudom, meddig tartott ez a szorongató csönd, amikor tenyere mögül, álmosan, megszólalt az esperes:

-                    « Nos, kislányom? »
               Minden erőmet összeszedve kinyögtem első bűnömet.

-                   « Loptam. » 
              Emlékszem, a pap hirtelen fölkapta a fejét, mintha kígyó csípte volna
              meg, s hüledezve rám nézett.

          « Loptál? Te? »

Ebben a «te» szócskában minden benne volt. Apám birtoka, anyám hűvös elzárkózása a vele nem egyenrangúakkal, szelíd természetem, és még annyi más… - « Loptál? » - ismételte meg újra, s én éreztem a biztatást, amellyel sürgetett, hogy cáfoljam meg önmagamat. Nem tudtam mit felelni, mélyebbre hajtottam a fejem.
Milyen tudatalatti ösztön, érthetetlen bűntudat hajtott – és hajt ma is – hogy mások előtt mindig a legrosszabb színben mutassam meg magam? Az emberek legtöbbször szépítik fogyatékosságukat, hibáikra mentséget keresve. Iszonyú érzékenységemben kegyetlenül szigorú voltam önmagamhoz, soha nem engedve az önbocsánatnak. Nyolc éves koromban már önmagam kérlelhetetlen bírája voltam.
Amikor anyáékkal először fölutaztam a fővárosba, Olga nagymamához, mi gyerekek, kisasszonyunkkal együtt, nagymamától nem messze, egy elszegényedett «úrinő» lakásában aludtunk. Nehéz, sötétvörös bársonyfüggönyökre emlékszem, rézgombos, széles ágyra, amelyben együtt aludtam Miklóssal, porcelán csecse-becsékre, sötét, nehéz bútorokra. A porcelánok Miklós viháncolásai után hamar eltűntek – maradt a bársony titokzatossága, a túlzsúfolt szoba idegen és mégis vonzó légköre: suttogások, halk sikolyok, fojtott vitatkozások szűrődtek át a szomszéd szobából. Különös hangulata volt annak az albérleti szobának. Megtermett háziasszonyunk egész nap fodros pongyolában járt, vöröses szőke haját magasra föltornyozva fésülte, - valahogy ilyennek képzeltem magamban a színésznőket… Talán az volt, talán más… csak Olga nagymama nem tudta! A vörösbársony-függönyös szoba emléke sokáig kísértett engem.
Olga nagymama sokat betegeskedett, szíve gyönge volt, asztma is kínozta – majdnem mindig feküdt. A Bethlen-udvar ötödik emeletén lakott, szép, komoly bútorok, szigorú ősök képei között. Finom szépségét még a betegség sem tudta elhomályosítani. Konyhájának ablaka egy nyitott folyosóra, a háztömb belső udvarára nyílt. Lőkösházán, fáramászás közben, sose szédültem, - de ott, a keskeny korlát védelme mögött, lebámulva az udvar tátongó mélységébe, forgott velem a világ. Húzott és taszított a mélység, miközben gyomrom fájdalmasan görcsbe húzódott.
Kisasszonyunkkal sokat sétáltunk a városban, hogy jelenlétünkkel ne fárasszuk nagymamát. Egyik ilyen sétánk alkalmával betértünk egy budai élelmiszerüzletbe. Ragyogó villanyvilágítás, síkos fények, a polcokon ízlésesen föltálalt ínycsiklandozó ételek, árucikkek. Soha nem láttam ilyen üzletet – egyáltalán semmiféle üzletet nem láttam addig életemben, a Weiss bácsi sötét, rossz szagú boltján kívül, az állomás mellett, ahova selyemcukorért bicikliztem le időnként. Mi nem falun, hanem pusztán éltünk. Apám birtokán kívül nem volt más lakott hely körülöttünk, csak az állomás, - amely egyszersmind határállomás volt Magyarország és Románia között -, s a hozzánk tartozó tanya. Hat kilométerre volt tőlünk a legközelebbi falu, tizenkettőre a szomszédos község. A főváros olyan hatással volt rám, hogy szinte összenyomott. Csörömpölő villamosok, surranó gépkocsik, emeletes házak, mosolytalan emberek. A házakban villanyvilágítás, - mi még akkor lámpával világítottunk, - gombnyomásra működő felvonók. A kirakatok és az élelmiszerüzletek hatottak rám legjobban. Egyik ilyen élelmiszerüzletben, elámulva a felvágott húsokon, sajtokon, egzotikus konzerveken, nyitott szájú zsákot pillantottam meg az egyik polc alatt, tele babhoz hasonló, barna szemekkel. – Mi ez? – kérdeztem kisasszonyomat. – Amerikai mogyoró, - válaszolta. – Vegyünk belőle, - néztem a zsákot vágyakozva. – Úri gyerek nem eszik amerikai mogyorót. Nem illik, - intett le a kisasszony. Hamarosan kiszolgáltak bennünket, vittük haza a vacsorára szánt főtt sonkát, a darab sajtot. De nekem, mélyen a zsebemben, egy szem amerikai mogyoró lapult.
Mindezt hosszú lett volna Reibel bácsinak elmondani, így csak bólintottam, s nem mertem a szemébe nézni. Többi  « bűnöm » nem volt arányban első bevallott vétkemmel. A pap elmormolta fejem fölött a föloldozás latin szavait, kimérte a penitenciát, - jöhetett a következő gyónó. De amikor fölálltam, hogy távozzak, s lopva az arcába pillantottam, mintha szomorú csalódást olvastam volna ki a tekintetéből.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése