2016. június 13., hétfő

Ferenczi Erzsébet Szerelmem, Kréta...

Első krétai utazásomat sokévnyi vágyakozás előzte meg. Szinte fizikai fájdalmat okozott, ha csak ránéztem egy prospektusra.... a sötétkék tenger, a fehér házak, az olajfák és leanderek... mintha mind kiabáltak volna, hogy gyere, siess már, itt várunk! Pedig a tenger másutt is kék, fehér házak, fák, virágok és szépséges tájak ezer más helyen is vannak. De én csak Krétát akartam.
Amikor eljött az indulás napja, úgy éreztem, szétvet a boldogság. Minden olyan volt, amilyennek elképzeltem. Ragyogott a nap, az utak mentén leanderek, a fehér házakon kék ajtók és ablakok. Na és a tenger.... persze hogy muszáj volt lemenni a partra naplementét nézni. Mégsem az volt az igazi élmény, hanem a hold és a hegyek. A sziklával szemközt, ahol ültem, három hegy magasodott az öböl túloldalán. S a három hegy fölé, pontosan középre fölkúszott a telihold. Nem, nem egyszerűen csodás volt. Egyszerűen átjárt valami mélyről jövő bizonyosság, hogy ezt a képet én ismerem. Láttam már és szerettem. És most hazatértem, hogy megint lássam.
Felemelő volt, ugyanakkor végtelenül zavarba ejtő. Hogy lehetnék itthon? Hisz nem itt születtem, nem ez a hazám. De az érzés nem múlt el. Ismerősek voltak az emberek, az ételek, a zene. Folyamatosan úgy éreztem, mint ha a távolból hazalátogattam volna. Az utolsó napon a sírás környékezett.
Akik hisznek a reinkarnációban, csettintenek, és azt mondják, persze. Akik nem, azok meg azt, hogy ez hülyeség. Én meg csak annyit: több dolgok vannak földön és egen....

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése