2016. június 25., szombat

Fűri Rajmond Roncstelep

A roncstelep sok alakban jelent meg előtte.
Közös volt bennük a temetetlenség, amit nem akart a nevén nevezni: hullaház.
Szemétdombnak sem szívesen hívta volna, pedig minden lom gyűjtőhelyének megfelelő volt ez az elnevezés.
A roncstelepnek volt egy határozott saját jelentése, amely bizonyos karaktert kölcsönzött neki. Ott használaton kívül került, elöregedett, megrozsdásodott, elavult masinák gyűltek össze, rozsdásan, vagy zománcukat veszítetten, és elhanyagoltan. A gondoskodó, a használatuknak örülő kezek által elkerülten, minden simogatástól távol jutva.

Várták a sorsukat, ahogy az enyészet vagy az újrafeldolgozás prése a kohóba jutás előtt elbánik tetemükkel, netán a kegyesség hoz rájuk kíméletes búcsút, és emlékeiket megőrzendő rendelkezést, ahogy a közeli használóik fogják majd felidézni a velük együtt töltött boldog időket, amikor ők voltak a legelsők, akik szemeiket az ismeretlenre nyitották, vagy produkáltak valamilyen egyedit, amiből aztán sok új lehetőség termett, dicséreteket és jutalmakat hozva alkotóiknak és használóiknak.

Az idő, amely felőlük is rendelkezett, eljutott a szokásos mozdulatához, amelyet minden teremtményének tartogatni szokott: átlépett felettük.
Jöttek új ötletek, új értelmezések, amelyeket a felfedezések megelőztek, és szükség volt az új csodákra, az új teremtményekre, amelyek nyelvüket nyújtogatták rájuk, az elődeikre, immár jó öregekre, kiszolgált veteránokra, hogy a vágyak és a kedvek elforduljanak tőlük, keresve az eddig ismeretleneket, az izgalmasabbakat, a magukat kelletőket.

Sorsuk a rozsda uralmának engedelmeskedés, és az új alakba kerülés biztos tudatával való barátkozás, lehetőleg lemondás, panasz és siránkozás nélkül, méltósággal, a dicső múltat el nem felejtve, és legalább maguknak ismételve régvolt sikereiket, amíg erejük múlása a magukba roskadást teljessé nem teszi, amikor a csend beköltözik köreikbe, és vigasztalanságuk lesz a zár, amely indulataikra rácsukódik.

Az ember roncstelepe kíméletesebb, jutott eszébe, amikor benne először válik le a még működő gépezetéről a funkcióját vesztő apró folt, jelezve a megújítás, a gondoskodás hiányát, és a kapkodást, meg az erőlködés hiábavalóságát, le nem tagadva a tudást is a várható fejleményekről, amikbe legjobb beletörődni, miután a „használók” döntése megfellebbezhetetlen: kimentél a divatból.
Nincs szükség másra, mint belátásra arról, hogy a meglévő avítt szerkezet jól teljesített, és el nem avuló részét őrzi és csillogtatja, akármi is vár rá, ebben a visszafordíthatatlan búcsúzkodásban.
Az „örökség” éppen elég kárpótlás azért, hogy semmi veszteséget meg ne sirasson a telepre kerülő, ahol csillogó marad a fény, az örök fény, és száguldhat tovább az elgondolt képek sora, amíg pislákol benne a kedv, a vágy és a szabadjára engedett betelhetetlenség.

Hogy a roncsok ezt a fényt kénytelenek hiányolni, és semmit sem sejthetnek a kötelező elmúlásukból, az tragédiájuk része, ahogy az ember is tragédiával telten, tökéletesen vakon kezd neki az elkerülhetetlennek, mulatva a végen, amit elég hamar felismer, és amit övére tűz, mint holmi vadász trófeát: saját maga élettelen testét. Nem rossz lehetőség, vonta le a következtetést. A telepen majd megismerkedünk a rozsdával, a szeméttel, a bűzzel, amit saját sebeink - hulláink - keltenek.
Szemeinken marad a fény, a csillogás, amelybe nem is nézünk, hiszen az belülről tekint állandóságunk változásaira.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése