2016. október 13., csütörtök

Barna Róbert Becsey Zsuzsa nyelvhasználatáról (részlet)

A másik eszközrendszert az ismerheti fel, aki időrendben végigkíséri a Becsey munkáit.
Az írónő, az egymást követő könyvekben, a nyelvi szintek más és más területét fedezi fel. Kezdetben a hang és a szóelem kísérletek dominálnak. Az ismétlések és variánsok jól rímelnek a rajzvariációkra. Később megjelenik nála a mondat csonkolása.

Ez a tompán elvágott, némán továbbrezgő nyelvhasználat egészen újszerű. Néha egészen mellbevágó az, ahogy elharapott, félbehagyott fordulatok szorongatóan tovább élik az olvasó fejében az életüket, vagyis folytatódnak, növekednek, elkanyarodnak, variánsokká válnak.
És végül, a legújabb munkáiban a szövegszintű formák, a nagy elemek formálása a jellemző.
Becsey Zsuzsa anyagkezelése képzőművészre vall. Az egyik oldalon a képzőművész anyagkezelése, a másikon a költőé. Könyveiben a baloldal az írásé, míg a jobb a képzőművész területe. Meseszerű a kettő kapcsolata. Kettősség és egység.
Ha összefoglalhatnám, azt mondanám: szerencsés találkozás.


Barna Róbert recenziójának részlete Becsey Zsuzsa Rózsaszín nyúl című kötetéről, amely
megjelent a Napkút kiadó közreműködésével, 2010

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése