2017. november 3., péntek

Kertész Éva Ez nem az a néni, csak majdnem

A szupermarketben hosszú sor, nem értjük, miért nem dolgozik több pénztár. Vagyis értjük mi, a cég nem alkalmaz elegendő embert, akik állományban vannak, azokat is kevés pénzért. Elégedetlenek az alkalmazottak, a napokban sztrájkot is szerveztek, állítólag a szakszervezet tárgyal a bérekről, a létszámról. A sor olyan lassan halad, hogy ismeretlenek is szóba elegyednek. Elmehetnénk máshová, a fene egye meg, mindig annyit kell várni, mondják többen. Az igaz, teszi hozzá valaki, de itt szép és friss mindig az áru. Én nagyon ritkán járok ide, akkor, ha hirtelen kell valami, és ez van a legközelebb, csak azért. A másik üzlethálózatban dobálom be a kosárba a cetlire felírt dolgokat, nincs soha nagy várakozás, a pénztáros keze úgy jár, mint a motolla, nem tudok olyan gyorsan visszapakolni, mint ahogy ő beüti a gépbe. Most egy néni van előttem, nyolcvanon túlinak saccolom, próbálja összeadni, amit vásárolt, előveszi a pénztárcáját, lassan kiveszi a papírpénzt és az aprót. Számolja a pénzét. Aztán kivesz a kosárból egy szappant, a lemért két banánt és a vajat, oldalra teszi a visszavihető áruk közé. Emlékszem rá, én segítettem lemérni neki a banánt a zöldséges részlegen. Ott állt már percek óta, nyomogatta a gombokat, majd feladta. Kedves, nem tudok én ezen a gépen kiigazodni, segítsen már nekem. Nem is próbáltam elmagyarázni neki, hogyan működik, csak lemértem, meg ráragasztottam a zacskóra a címkét. Nagyon kedves, mondta, köszönöm szépen. A szállítószalagra végül a párizsi kerül majd a két zsömlével és egy liter tej, felesleges volt lemérni a banánt. A sor elején van néhány teli bevásárló kosár, onnan pakolják fel az élelmiszereket, odanézek, időm van, finom italokat is vásároltak. Ezek kedden csinálják a hétvégi bevásárlást, hallom a hátam mögül, irigységgel vegyes felháborodást érzek a megjegyzésében. Egyszerű hétköznap délután van, hat óra múlt valamennyivel, a családok munkából jönnek, gyerekek ülnek a kocsi gyerekülésén vagy állnak a mamájuk mellett. Néhányuknak a hátán ott van az iskolatáska, talán a különórán is túl vannak már, egyikük időnként lehunyt szemekkel áll. Pizzát már nem sütök ma este, mondja a mellette álló nő, az anyukája lehet, pedig nem ette meg az ebédet megint. A kicsik majszolnak valamit, kiflit vagy túró rudit, csak a szülők nézik a telefonjaikat, hány óra lehet, mire is lesz elég még a mai este.  Egyedül a fiatalok tűnnek nyugodtnak, nyomogatják a telefonjukat, kihasználják az időt, biztos sms-eket írnak, vagy beszélgetnek valamelyik közösségi oldalon. Mintha itt sem lennének, a környezet náluk kizárva. Néhányan telefonálnak, a zajszint egyre nő, na, ez épp nem kéne. A gondolataimat próbálom összeszedni, rendbe tenni, ez most nem megy, tovább nézelődöm. Az első nagykosár már lement, van még három előttem, a többi kevesebbnek tűnik, és a néni van még, akinek a kocsijában alig maradt valami. Ez már nem sok idő, erre gondolok, amikor hirtelen megáll a szállítószalag. Látom, a pénztáros telefonál, de messze van, nem tudni, mi lehet a baj. Halk moraj, hozzám is elér. Reklamáció van, nem annyit ütött be a pénztáros a mosószerre, mint amennyit a vevő látott a polcon, mondja a néni előtt álló fiatalember. Sokszor van itt ilyen, folytatja egy kisgyerekes anyuka, össze-vissza írják ki az árakat, nem lehet eligazodni rajtuk. Végre megérkezik valaki, menjünk vissza a polchoz, javasolja, nézzük meg együtt. Na, még csak ez hiányzik, de szerencsére a vevő is siethet, inkább otthagyja a pénztárnál a márkás mosószert. Hurrá, végeztek, eggyel előrébb kerülünk. Ez így is lesz, csakhogy a következőnél megint gubanc van, ő kártyával fizetne, de kiderül, nincs rajta annyi, amennyi kellene. Jó, mondja a fiatal nő, van készpénzem is, akkor egy része kártyáról, a többi meg készpénzzel. A kurva életbe, ez most az iskolás kislány apukájának a hangja mögöttem, ha valaki vásárol, tudja, mennyi pénzt költhet. Figyelem a pénztárosnőt, mosolyog, megkérdezi mindenkitől, van-e pontgyűjtő kártyája. Ez szörnyű, mintha nem látná a sort, legalább ne társalogna mindenkivel, hallom a dühös mondatot. Ennek a pontgyűjtő valaminek is van kódja, be kell vinni, veszik is elő fizetéskor az emberek, mert ami jár, az jár. Az előttem állóknak az is van, azt is ellenőrizni kell, sok jóra nem számíthatok. Nekem nincs, nem ez a törzshelyem. Végre elmentek a nagybevásárlók, következik a néni, aztán végre én. A három termék beütése és a fizetés is gyorsan megy, a pénz már régen ott gyűrődött a néni markában, meg zörgött az apró. Csak a pontgyűjtő kártyáját keresgéli izgatottan. Én drukkolok, kerüljön már elő a bukszából, vagy a kis régimódi retikülből, ott kell lennie, pénz biztos nincs már benne. A mögöttem álló negyvenes férfi újra káromkodik. Miért nem jönnek ezek a vén szatyrok délelőtt, van idejük épp elég, itt meg csak feltartják a sort. A mögötte állók helyeselnek. Végre előkerül a kártya, a néni is boldog, gyűlnek majd a pontjai. És akkor jön a meglepetés, a pénztárgép az istennek se bírja leolvasni, többszöri próbálkozás után sem. A pénztárosnő próbál valami magyarázatot adni, a kártya biztos zsíros vagy elázott, ki kellene már cserélni, tessék megérteni, így használhatatlan. Elmagyarázza a néninek, mi a teendő, nem igazán látom, hogy értené szegény. Segíteni szeretnék, de épp én következem, még dühösebbek lennének az emberek, fizetek, és végre indulhatok haza.

Sokáig elkerülöm ezt a bevásárlóközpontot, néhány hét múlva mégis el kell szaladnom, nincs időm a messzebb lévő kedvenc helyemre menni. Délelőtt van épp, kevesen is vannak, de csak két pénztár működik, mindkettőnél hosszú sor. Annyit kell várnom, mint legutóbb? Nagyon sok az idős ember, asszonyok, férfiak, többnyire egyedül vannak. Eszembe jutott a legutóbbi sorban állás, a dühös férfi most elégedett lenne, mégiscsak délelőtt jönnek ezek az öregek vásárolni. Most is áll előttem egy, nem ő, aki legutóbb, őrá emlékeznék, de valaki hasonló. Olyan egyformák ezek az idős, szegény emberek, még a mozdulataik is szinte ugyanolyanok. Nem tudom mennyi idő telik el, ez sem kevés, amikor végre majdnem célhoz érek és fizethetek. A néni, nem a múltkori, de majdnem az, előveszi a pontgyűjtő kártyáját, amikor hallom a pénztárost - ez egy másik, egy férfi -, tessék kérni egy újat, mondja, úgy látszik ez zsíros vagy talán elázott, mert nem veszi be a gép. Én meg nem hiszem el, hogy jól hallom, mert ez nem az a néni, biztos nem az, csak majdnem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése