2014. október 22., szerda

Az első magyar állatregény

Bársony István a századfordulón élt író, újságíró. Főleg vadásztörténeteivel aratott sikereket. Tárcái, elbeszélései és regényei ritka természetismeretről tanúskodnak. Benedek Elek főszerkesztő tekinthető a felfedezőjének.
Fantasztikus állatregénye, A rab király szabadon, az első magyar állatregény volt.

Szokatlan és kacskaringós úton jutunk el egy-egy ismerethez. Édesapám halála előtt egy évvel felolvastam neki (akkor már nehezen olvasott) valamelyik orvosi lapból, talán az Orvostudományi szemléből. Valamiféle orvosi életrajz volt, Bársony Jánosról, vagy csak a neve szerepelt benne, nem tudom. (Kerestem most a cikket, de nem találtam meg.) Bársony János neve mellett megemlítették a bátyját, Bársony István írót is. Nem hallottam róla azelőtt. Édesapám felélénkült: gyerekkora kedvenc regényét, A rab király szabadon című állatregényt ez az ember írta. Utánanéztem az interneten, 15000 Ft körül (!) árulták a könyv régi kiadásait, új kiadás nem volt. Végül sikerült az internetről kétharmadát letöltenem, felolvastam, édesapám mesélte el a végét.
Ma felmentem az internetre, rákerestem újra, és látom, hogy elérhető a könyv teljes terjedelemben a Magyar Elektronikus Könyvtárban.
A régi kiadású nyomtatott könyv az interneten előjegyezhető, a bookline pl. 8000 Ft-ért ajánlja.

A mai olvasónak szokatlan már a stílus, de érdekes a cselekmény, és hát, mégis csak, a múlt század első felében az akkori fiatal generáció egyik legkedveltebb ifjúsági regénye volt ez az 1903-ban megjelent első magyar állatregény.

furim

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése