2015. április 24., péntek

Fűri Rajmond A szoba

Eddig nem hiányolta a saját szobát. Eszébe sem jutott, hogy neki is lehetett volna külön szobája gyerekként, és most sem úgy kezdett el gondolkodni a szobában, ahol gyakran megfordul naponta, mint akinek feltétlenül szüksége lehetne egy helyiségre, amiről úgy gondolkodhat, mint a sajátjáról.
Azt sem tudta volna megmondani, hogy egy szoba mitől kap külön jelzőt, és emelkedik ki más szobák sorából, ha egyáltalán erről van szó, akkor, amikor a saját szoba kifejezés elhangzik a tulajdonosa részéről. Vagy csak egy beszámolóban, esetleg beszélgetés közben.
Hányszor hallotta már a „neki sem volt gyerekszobája” szókapcsolatot. Mondták úgy is, mint akin emiatt sajnálkozni lehet, és a hiányt elkönyvelni a modortalansága vagy neveletlensége kialakulása okaként, és olyan jelentése is lehetett egy ilyen közlésnek, mint amiből jogosultság következhetett, mint súlyos hiányt követő kompenzáció, az élethez címezve, aminek a saját szoba megvonása után kötelessége gondoskodni a hátrányt szenvedő kárpótlásáról. Lehet, hogy éppen abban a társaságban megtalálva ennek a mikéntjét, ahol elhangzott a saját szoba hiányára vonatkozó beszámoló.

A részletekben bízva az jutott eszébe, hogy hányféle szoba is van, amely embereket fogad magába, és különböző módokat talál arra, hogy az emberek jólétéről gondoskodjon, mondjuk a nagyságával, a berendezésével, a funkciójával, vagy a kényelmi szolgáltatásaival. Feltéve, hogy egy helyiség, egy szoba tud gondoskodni az emberről, és nem fordítva.

Eszébe jutott egy trónterem, amit turistaként keresett fel pár éve egy királyság fővárosában, a Királyi Palotában, amit elleptek a hozzá hasonló kíváncsiskodók, és szájtátva képzelődtek a lehetőségen, hogy milyen is lenne az, ha az uralkodói jelvényekkel együtt ülhetnének a király székében, és elképzelték a saját mozdulataikat, a beszédüket, amikről sugározhatna a fenségesség és a hatalom és az erő.
Neki legalábbis akkor ezek jutottak eszébe, mint a szoba – a trónterem – és a királyi hivatás velejárói és – hogy is mondjuk: attribútumai.
Amiből csak az maradt meg benne, hogy a tér, a környezet, amelyben tartózkodik az ember, az hatással van az éppen benne lévőre, még akkor is, ha az illetőnek is módja van viszonoznia valamit ebből a befolyásból.

Egy ősszel elegáns szálloda vendégei lehettek, ahol két éjszakát olcsóbban tölthettek el, ha vállalták a szervezők reklámja ismertetésének meghallgatását, és nem álltak ellent az invitálásnak. Ott látott először társalgót bútorokkal úgy berendezve, hogy olyan érzés alakult ki benne, hogy az ott tartózkodónak szinte kötelezően kell szivaroznia vagy viszkit innia. A társalgást pedig, ha van hozzá megfelelő társaság, a kandalló tüze közelében a legjobb lefolytatni, például az eredményes vadászatról visszaérkezetteknek, vagy a zongora köré gyűlve, szmokingban hallgatni meg egy kamarazenei produkciót; nos, akkor látta be, hogy milyen értéke tud lenni a lakberendező munkájának. Meg a szobának vagy helyiségnek, amelynek jellege jöhet létre, színekkel, méretekkel, a bútorai stílusával, azok anyagaival, mintázatával, és így tovább.
Ahonnan már csak egyetlen apró lépésnyire volt – gondolatban, persze – attól, hogy egy szobát olyannak tarthasson, mint ami a benne lakó megjelenítésére, vagy a használó ízlése bemutatására lehet alkalmas.

És akkor már jöttek is elő emlékezetében a szobák, amelyekben valaha megfordult, rövidebb és hosszabb időre, hogy megcáfolják előző gondolatait, barátságosan ugyan, de határozottan állítva előtte, hogy „ők” voltak azok, akik ellátták annak idején a hangulat kellékeivel, amelyek emlékezetessé tették a bennük tartózkodását hosszú évek múltán is, és ezt lehet, hogy emberek alkották meg olyannak, amilyennek megtapasztalhatta, de akkor is „ők”, a szobák voltak azok, „akik” a rendelkezésére álltak a tapasztaláshoz, illetve a múlhatatlan élmény megszerzéséhez. Mégpedig hűségesen, kellő visszafogottsággal, mondhatni tapintatosan, a hivatástudat magas fokú ismeretével.

A hajópadlós szoba a szülőházban, az „első ház”, a „tiszta szoba”, ahol a kredencen ott állt nagyanyja amerikai étkészlete, illetve annak megmaradt darabjai, és a hét vezérről készült festmény másolata a duplaágy felett, a maga hatalmas méretével. Ahol a meggyszínű, zománcos vaskályhán megégette magát két évesen, amikor pelenkát sietett adni anyjának, hogy a húgát tisztába tehesse, és botlása után az esést úgy védhette ki, hogy maga elé kapta a karját, hogy legalább ne az arcával zuhanjon a forróságra.
Nagynénje ide hozta később a reggel fejt friss tejet az éjjeliszekrényre, hogy a városi gyerek ihasson valami egészségeset.
És itt volt a plafonról lelógó gerendán a sózott sonka is, a sódar, amiből tilos volt ennie a gyerekeknek, mert abból lett ebédre a savanyított levesekhez a hús, amikor sok volt a dolog a mezőn.

A ház egyetlen helyisége, ahol felnőtt az egész család, az apjáé, az ország másik végében, amíg egyben volt az ország, ahol a mestergerendán, a szögön fel volt akasztva a gyerek a nadrágja korcánál fogva, aki valamit nem úgy mondott vagy tett, ahogy az apai elvárás azt megkövetelte.
Az előző szobának több illatát is fel tudta idézni. Erről a másikról semmilyen emléke nem lehetett, csak amit az apja elmondásából elképzelhetett.
Például a kemence sutját, ahol apja húzta meg magát szívesen, hátha nem kell átadnia a helyét egy darabig a kisebbeknek, és ahol télen sem fázott, akármilyen hideg volt odakinn.
Egyszer járt ott, határt átlépve, és a helyét látta csak a szobának, és az egész épületnek.

Az Empire Hotelben, nem messzire a Central Parktól, valahanyadik emeleten a szobából az először belépő társai mondatai maradtak meg benne: „miért nincs már bekapcsolva a tv?”
A baseball meccsekre rá kellett csodálkoznia, miután dobálni annyira szeretett gyerekként. Nem is nézett mást, mint ezeket a meccseket, ha a társai engedték, és volt rá idő a sietős programok között.

Sondershausenben a házigazdái óvták az ottani éjjelek hidegétől a szobában, ahol a cseregyerekkel aludt, de a vastag, nehéz és meleg takaró megvédte, és elalvás előtt szívesen bújta Max és Moritz rajzos történetét, amit a könnyű nyelvezete miatt is adtak a kezébe, hogy gyakorolhassa a németet.
Az ebédlőben elfogyasztott ételek ízét is őrzi, ahogy hallja a falépcső nyikorgását is, és őriz valamit a családi címerből, amit érthető büszkeséggel mutattak meg neki a folyosó falán, még érkezéskor.

Ahol a kukorica csutkájából épített tornyot a sparhelt elé, ott nagyapja borotválkozott az ablaknál, a vasárnapi napban, és a tükör alatt az anyja készítette színes szöveg volt a dísz, sztaniolból kivágva, üveg alá ragasztva, hogy „Én és az én házam az Úrnak szolgálunk. Józsué”.

Volt szoba, ahol melegített cserepet kapott a dunyhája alá télen, hogy ne fázzon elalváskor, ott a falon a bátyja rajza függött, egy Krisztus fej, töviskoszorúsan, ovális keretben.

És milyen volt az a szoba, ahol a frissen fürdött nő illata először ejtette fogva a képzeletét, hogy minden egyebet azonnal eltüntessen körüle, és belé ivódjon kitörölhetetlenül és bódítóan, majdani érzékeket megelőlegezve, és az úgynevezett kiegészítők jelentőségét fokozva fel, ahogy a festőiség, a színek és hangok összhatása képes lehet a következő idő jelenéseit ígérni annak, aki fogékonnyá lett a jelekre, amelyek oly kívánatossá teszik a várt folytatást.

A szoba – az összes szoba, a termek, a csarnokok, a kisebb és a nagyobb helyiségek - ezek szerint arra hivatott, hogy a belépőt előre jelezze annak, aki már benne tartózkodik, jutott eszébe váratlanul.
A bútorok, a kárpitok, a szőnyeg és a függöny, a képek a falon, ahogy az apróbb tárgyak is arra állnak készen és csendben és hallgatagon, hogy a megjelenőnek készítsék elő a helyet, szertartásosan, hatást előlegezve, ha a már benn tartózkodóban felébredt a várakozás izgalma, együtt a kíváncsisággal a jelenés fogadására, aki hamarosan valóságossá teszi magát?

A figyelem, amit ilyenkor rászán a benn tartózkodó arra, hogy olvasson a szoba közléseiből, el fogja árulni azt is, amire számíthat a megjelenőtől a várakozó? Vagy jobban teszi, ha a saját feladatára összpontosít, és arra készül, hogy közösen fognak maguknak eseményeket alakítani a szobában, ahol egy időre a helyüket meghatározottá, pontosan megadhatóvá alakítják a körülmények, amelyek között érdemes abból kiindulniuk, hogy legalább ketten lesznek egy helyen, és valameddig ezen nem is fognak változtatni?

Szóval a szoba – a terem, a csarnok, a templom, a pályaudvar – olyan része a létezés terének, amelyben a bennlévők feladatot oldhatnak meg maguknak, amelyet vagy szabadon alakítanak, vagy számukra előre meghatározott feltételek mellett lehet a részüket megtalálniuk, a szerepüket betölteniük, és az eltöltött idejük alapján véleményre jutniuk arról, hogy egy meghatározott tartamú idő mit is adott nekik ott, abban a bizonyos tér részben, ahol akkor lenniük – létezniük – lehetett.

A szoba az ember egyik lehetséges létezési tere, ahol a gondolatait mozgathatja, megfelelően a szoba sajátosságainak, és azoknak, akik vele együtt benne – a szobában, vele egy időben – tartózkodnak.
Akik nélkül a szoba tárgyak néma, szolgálatkész, vallomásos kelléktára, és röphelye a képzeletnek, amely tetszése és kedve szerint alakítja a szobát egyetlen és összes helyévé a valahol, a sehol és a mindenütt létnek.

Amikor idáig ért a gondolataiban, akkor visszaemlékezett a saját szobára, mint kezdetre, és nem volt könnyű vállalnia a berendezést, amellyel egy ilyen térrésznek jellege lehet, amelyről felismerhető az, aki azt magának elképzelte és megalkotta.
Azzal nyugtatta magát, hogy kollégáitól is úgy búcsúzott annak idején, hogy neki nem lesz szüksége másra, amikor már nem fog naponta munkára gondolni, mint könyvekre és egy személyre egy szobában, túl a napi betevőn, persze, meg a szükségletek kellékein.
Ezen nem kellene változtatnia ma sem. Legfeljebb a személyt nevezné meg, a feleségét, és
az írás, a rajzolás és a zenélés kellékeit vinné be magukhoz a szobába, meg a lehetőséget, hogy a világba olykor belenézzen és belehallgasson, éspedig közel hajolva az eseményekhez, ha a kíváncsisága éppen úgy kívánja.
Talán még ahhoz kérne módot és lehetőséget, hogy hozzászóljon a mához, ha csak magában is. Illetve a szobában, ahol éppen tartózkodik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése