2015. április 17., péntek

Vásárhelyi Vera Skorpió hava 1./2.




Elgondolkodva nézem a feketekeretes gyászjelentést, amelyről Kállay Józefa sorsa kiált felém. Egész emberöltő huszonöt rövid esztendőbe belesűrítve. Asszony, anya, özvegy, majd újból mátka, aki végül is, « vérhányás következtében gyászosan kimúlt.  »
Hogyan kell felelni a halálra? – teszem föl magamnak, ki tudja már hányadszor, a kérdést. Hatéves fejjel nevetőgörccsel. Később, a halál félelem, lázadás, elviselhetetlen hiányérzet…
A fehértornácos ház még utoljára magához ölelte a kilencvenéves öregasszonyt. Dédmamát olyan idegennek éreztem, mintha egy másik bolygóról jött volna közénk. Szememben élő múmia volt, akit évente kétszer meg kellett látogatni. A feketeruhás, télen-nyáron sálakba bugyolált öregasszony láttán kínos szorongást éreztem, amit csak Miklós nyugtalan fészkelődése és tapintatlan kíváncsisága oldott fel. Szellőzetlen, öregszagú volt a szoba. Dédmama arcából két kiégett szem nézett vissza rám. Öreg kutyák, beteg lovak várják ilyen tekintettel a halált. Megkönnyebbültem, amikor megtudtam, hogy meghalt, ezentúl elmaradnak a kötelező látogatások, nem kell többé belenéznem abba a kialudt tekintetbe. A beszentelést a szomszédos község esperese végezte a fehéroszlopos verandán. Miklós és én az összegyűlt, gyászoló rokonság mögött álltunk; a lépcsőtől kétoldalt a cselédség. Nyár volt. Széna és petunia illat keveredett a tömjénfüst kesernyés szagával. Teréz dédmama olyan öreg volt, hogy gyászról nemigen lehetett beszélni, inkább burkolt megkönnyebbülésről. Évtizedekkel túlélte mindhárom fiát, menyére maradt céltalan, üres életével, szobájából ki nem mozdulva. A circum dedurent me gemitus mortis súlyos szavai komoran hullottak a szénaillatú délutánba, amikor Miklós rázkódó vállakkal tenyerébe rejtette arcát. Elcsodálkoztam. Miklós szabálytalan egyéniségéhez nem illett a sírás, - amikor hirtelen rádöbbentem, hogy öcsém nem sír, hanem nevet. Rövid, csukladozó hangokkal fulladozott mellettem, - rángatta a nevetés kérlelhetetlen görcse. De mivel mindig megosztottunk egymással mindent, tudtam, lesz folytatás. Öcsém hirtelen rámnézett, majd oldalra villant a szeme. Követtem szeme villanását. Az Idegen a gyászolók között állt, szerényen félrehúzódva. Fényes, erőskék ruhája, a feketébe öltözött rokonság között, kihívóan oda nem illő volt. Haja rövid, rikító vörös. Szeplős arcán két lila folt. Vizenyőskék szeme megilletődött. Bennem is keresztülrándult a nevetés első nyilallása, majd visszafojthatatlanul kitört.
Anya szigorú pillantással visszafordult. Fájt a nézése, - de már nem tudtam uralkodni magamon. Min nevettünk? Máig sem tudom! Az idegen lángvörös haja, szeplős arca oldott fel bennünk egy tudatalatti feszültséget? A mindenre kíváncsi és fogékony gyerek válasza volt ez a nevetés a halálra? Sistergett bennünk az élet, és ezért játéknak vettük az elmúlást? Ilka, anyánk intésére, nesztelenül fölsietett a lépcsőn, kézen fogott bennünket és elvezetett.
« A boldogult hideg tetemei… a Ferencvárosi közönséges temetőben fognak eltakaríttatni. »

Már, mint gyermek, szerettem a temetőket. Idegen városokban előbb a temetőt, csak azután a múzeumot vagy más látnivalót kerestem föl. Legsötétebb tónusú temetőm a lőkösházai volt, szorosan körülültetve magasra nőtt, öreg tölgyekkel. A sírokon, virágok helyett, gondosan nyírt, sötétzöld bukszusok nőttek. Szembe a bejárattal, eső-szélverte fakereszten, rozsdás pléh Krisztus. Magányos volt ez a temető és büszkén elkülönült, nem volt köze a falu temploma köré húzódó, rezedával és árvácskával beültetett, virágos sírokhoz. Halottak napján ünnepélyesen kivonultunk és gyertyát gyújtottunk a sírokon. A rebbenő, kis lángoktól megszelídült a sok haragoszöld bokor. Egy óvatlan pillanatban tenyerembe csorgattam a megolvadt gyertya viaszát, - égető forróságán keresztül döbbentem rá arra, hogy a sok halott közt, - én élek! Fácánkakas rikoltott a sűrűben, a sírköveken piroshátú, lapos temetőbogarak futkostak. Gyermekésszel úgy képzeltem: a halottak, hogy ne féljenek, a föld alatt megfogják egymás kezét… A feldúlt lőkösházai temetőből semmi sem maradt, még a szétdobált csontok sem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése