2015. április 8., szerda

Kertész Éva Antik urna (1)

Még élt a felesége, amikor együtt megvették az urnát. Bár a férfinak nem tetszett az ötlet, az asszony ragaszkodott hozzá, mindkettőjük hamvait majd ebbe az urnába temessék. A nő mindig erőszakosabb volt, a férfi kezdetben még megpróbálta a saját akaratát is érvényesíteni, de hiába. Ahogy teltek az évek, hogy elkerülje a vitát, inkább mindent ráhagyott a feleségére. Csendben, befelé morgott, pedig néha szeretett volna visszaszólni. Az urnavásárlásba is beletörődött. Öregkorukra nem sok közük volt már egymáshoz. Úgy laktak a közös lakásban, mint két idegen. Élték a mindennapokat, csinálták a megszokottat, alig szóltak egymáshoz. Mégis, bármi történt a hosszú évek alatt, amikor az asszony gyógyíthatatlan beteg lett, a férfi becsülettel ápolta. Talán az elesettsége miatt, talán mert először fogadta meg a tanácsait és hallgatott rá. A betegségbe aztán rövid időn belül belehalt. A férfi elhamvasztatta, de hazahozta a lakásukba az urnát.
Akkor kezdett a feleségéhez beszélni. Bárhová ment a lakásban, vitte magával az urnát. Arra gondolt, megkönnyebbül, ha végre kiöntheti a lelkét. A konyhában letette az asztalra, majd hozzálátott a főzéshez. Sertéspörköltet csinálok, mondta az urna felé fordulva. És jó, zsíros sertéshúsból, ahogy mindig is szerettem volna. Hiába kértelek, te ragaszkodtál a csirkemellhez, ahhoz a száraz csirkemellhez! Végre ennek igazi szaftja lesz és nokedlival fogom enni. Te tésztát főztél évekig mellé, pedig tudtad, anyám is nokedlivel tálalta. Annyira utáltad az anyámat, hogy még ezt is másképp akartad csinálni. Legalább miattam, kedves is lehettél volna hozzá.
Hitt abban, amit mond, azt hallja a felesége és örült, végre nem tud visszaszólni. A fürdőszobában teleengedte a kádat és fürdéshez készülődött. Az urnát a polcra helyezte és ahhoz beszélt. Most kedvemre fogom áztatni magam, ameddig nekem jólesik. Lehet, órákig ülök majd a vízben. Hiába szerettem volna, te a zuhanyozást erőltetted. Spórolásból talán? Ezt már soha nem tudom meg. Nem került volna az sokkal többe, hidd el. Ezt a kis örömöt nem adtad meg nekem. Tudom, én vagyok a hibás, miért nem álltam a sarkamra, miért nem harcoltam legalább a fürdésért. Ha már a csirkemell pörköltbe beletörődtem.
A fürdés után leült a nappaliban, az urna a dohányzóasztalra került. Bekapcsolta a televíziót. A délután bevásárolt nassolnivalókat odatette az urna mellé. Végre úgy tévézek, ahogy mindig is szerettem volna, amit te soha nem néztél jó szemmel, mondta. Nem szólsz rám, ha a szőnyegre leesik véletlenül valami, ha a lila héjával együtt eszem a mogyorót. Először most is azt kezdte mohón magába tömni, nem volt türelme rendesen megpucolni, miközben le sem vette a szemét a televízióról. Akart még valamit mondani, de abban a pillanatban nem jött ki több szó a torkán. Erősen köhögni kezdett, majd fulladozott, végül elkékülve oldalra dőlt a fotelben. Két nap múlva törték rá az ajtót a szomszédok. A boncolási jegyzőkönyvbe annyi került, hogy a halál oka, mogyoróhéj okozta fulladás.

A férfit a rokonai temették el. Nem tartották a feleséggel a kapcsolatot, nem tudtak a tervezett közös urnáról sem. Az urnáról, amit valaki a szomszédok közül, a dohányzóasztalról ellophatott. Azt sem tudták, hogy a szép urnát, a feleség hamvaival, már rég egy aukciót megelőző kiállításon csodálják. És másnap, az aukción, egy nő megvásárolja, majd otthon döbbenten fedezi fel benne a hamvakat.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése