2015. április 18., szombat

Vásárhelyi Vera Skorpió hava 1./3.

Hatéves lehettem, amikor Ilka elment tőlünk. Hat évig volt dajkánk, pajtásunk, életmesterünk. Egyszerű teremtésnek tartották, pedig bölcs volt és melegszívű. Fürdőnket kamilla virággal szagosította, hogy nyugodt álmunk legyen. Felsebzett térdünkre mályvalevelet pakolt. Kánforos olajjal kente be a hátunkat, amikor köhögtünk, s langyos borogatással - prizniccel – gyógyított. Ezermester ujjai voltak: kukorica csutkából babát készített nekem, a kukorica selymes, sárgászöld szakálla volt a baba varkocsa. Megtanított, színes krepp papírból, virágot csavarni. Kenyérsütéskor, a megkelt tésztából, kismadarat gyúrt, - a madár szeme két fekete bors volt, - s még melegen a tenyerembe tette. Rezeda illatú szappannal mosdott, s ma már tudom, hogy szép volt. Akkor kortalannak tartottam, mint minden felnőttet. Sima volt a bőre, nefelejtskék a szeme, s félrecsúszott, laza kontyából nagy, sárga hajtűk hullottak a földre. Legjobban a kezét szerettem: bütykösödő ujjait, rövidre vágott, tiszta körmeit, szappan és keményítő szagát. Kékcsíkos ruhája fölött fehér, kikeményített kötényt viselt. Mézszínű hajával, barna bőrével egy útszéli, bolyos virághoz hasonlított. Amikor évekkel később, klasszikus olvasmányaim során a Dajkával találkoztam, Ilka állt hirtelen elém, megfogta a kezem és rámmosolygott. Cinkosan mosolyogtunk, mert mindketten tudtuk, mit jelentettünk egymásnak. S mégis, életem első, komoly fájdalmát, ő okozta nekem.
Ilka pakol. Hullik szeméből a könny. Fonott kosár van előtte, melynek fedelét tűbe fűzött, erős spárgával kell levarrni. Bödönbe fagyasztott zsír van a kosárban, liszt, bab, lencsezacskók. Dobozban dió, szárított szőlő, otthongyúrt tarhonya. Ujságpapírban tojás. Ilka egy ropogósra sült csirkét göngyöl zsírpapírba, – arra hullanak könnyei. Hiába faggatom, nem néz az arcomba. Aznap anya is kerüli tekintetemet.

-          Mikor jön vissza, Ilka néni? – kérdezem talán huszadszorra.
        
        Nem tudom, Lelkem! Szegény nővérkém beteg, nem hagyhatom egyedül.

-      Én is megbetegedhetek! – húzom elő ezt az ártatlan gyermekzsarolást. Féltékenység gyötör, láthatatlanul is gyűlölöm azt a beteg nővért, aki miatt Ilkának el kell utaznia.    

De mégis… mikor jön vissza?... – így megy egész délután.

Ilka a végén már nem is válaszol, csak potyognak a könnyei.
Süllyedni kezd körülöttem minden. Még bízom azokban, akiket szeretek, de ösztönöm veszélyt jelez. Elkapom anya és Ilka pillantását, s akkor már tudom, hogy valaminek vége. Még nem sejtem a fájdalom mélységét, még nem tudom milyen iszonyatos, ha valaminek örökre vége, csak félek, s kimondhatatlan szomorúság zuhan rám. Ilka úgy távozott, mint aki visszajön. Nem jött többé vissza. Németkisasszonyt kaptunk.

***

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése